IInformacje o dziele:
PORTRET ŻONY, ANNY Z MIKOŁAJCZYKÓW TETMAJEROWEJ, 1890
wymiary w świetle passe-partout
sygn. l.d.: Włodzimierz Tetmajer | 1890
na odwrocie:
STUDIUM CHŁOPA W KRAKOWSKIEJ SUKMANIE
akwarela, ołówek, papier
sygn. l.d.: Włodzimierz Tetmajer | 1890
Pochodzenie: kolekcja J. Pomiana-Bławdziewicza (więcej - kat. 37).
Portretowana młoda kobieta w ukwieconym czepcu mężatki to Anna z Mikołajczyków Tetmajerowa (1874-1954), ukochana żona artysty, poślubiona przezeń 11 sierpnia 1890 roku. Małżeństwo Tetmajera z córką bronowickiego gospodarza, przez opinię mieszczańskiego Krakowa traktowane jako mezalians, było bardzo szczęśliwe, co z czasem przyznawali nawet sceptycy. Anna Tetmajerowa była pierwowzorem Gospodyni w Weselu Wyspiańskiego, a także bohaterką powieści Ignacego Maciejewskiego-Sewera Bajecznie kolorowa.
Włodzimierz Tetmajer:
Włodzimierz Przerwa-Tetmajer (Harklowa koło Ludźmierza na Podhalu 1862 - Kraków 1923), przyrodni brat poety Kazimierza, naukę malarstwa rozpoczął wcześnie; już od 1875 uczęszczał na zajęcia do Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie następnie (z przerwami) kształcił się do 1895 - początkowo u Franciszka Cynka, Leopolda Loefflera i Władysława Łuszczkiewicza, a po 1889 u Jana Matejki. Równolegle studiował filologię klasyczną na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1882 uczył się jeszcze w Akademii Wiedeńskiej, a w latach 1886-89 w Akademii Monachijskiej u Aleksandra Wagnera. Studia uzupełniał w paryskiej Académie Colarossi. Stypendium cesarskie umożliwiło mu wyjazd do Rzymu. Po powrocie mieszkał w Krakowie. W 1890 ożenił się z Anną Mikołajczykówną, córką gospodarza z podkrakowskiej wsi Bronowice, gdzie sam często przebywał, a w 1895 zamieszkał na stałe. W 1901 założył i następnie przez kilka lat prowadził szkołę malarstwa dla kobiet. Od 1899 był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”; w 1901 jednym z założycieli Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana”; w 1908 współzałożycielem grupy „Zero”. Był wybitnym przedstawicielem nurtu „ludowości”, malarzem obyczajów, pracy i krajobrazu podkrakowskiej wsi. We wcześniejszym okresie tworzył w duchu akademickiego, monachijskiego realizmu. Później wykształcił własny, oryginalny styl - kompozycja jego obrazów była swobodna, malował szerokimi pociągnięciami pędzla, używał jasnych, żywych barw. W latach 1892-1894 współpracował z Wojciechem Kossakiem i Janem Styką przy Panoramie Racławickiej. Projektował witraże, zajmował się ilustratorstwem i malarstwem ściennym, m.in. w 1902 wykonał polichromię kaplicy królowej Zofii w Katedrze na Wawelu. Artysta był pierwowzorem postaci Gospodarza w dramacie S. Wyspiańskiego Wesele.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-12-11 | 72 | 5 000 zł | 8 000 zł | N/A PLN USD |