Agra Art | Aukcje

- 11 grudnia 2016

Włodzimierz Tetmajer, PORTRET ŻONY, 1890
  • obraz w ramie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PORTRET ŻONY, 1890
Nr:
22774
Technika:
akwarela, gwasz, ołówek, papier
Wymiary:
30 cm x 19.7 cm
Cena wywoławcza:
5 000 zł
Cena uzyskana:
8 000 zł

IInformacje o dziele:

PORTRET ŻONY, ANNY Z MIKOŁAJCZYKÓW TETMAJEROWEJ, 1890

wymiary w świetle passe-partout

sygn. l.d.: Włodzimierz Tetmajer | 1890

na odwrocie:

STUDIUM CHŁOPA W KRAKOWSKIEJ SUKMANIE

akwarela, ołówek, papier

sygn. l.d.: Włodzimierz Tetmajer | 1890

 

Pochodzenie: kolekcja J. Pomiana-Bławdziewicza (więcej - kat. 37).

 

Portretowana młoda kobieta w ukwieconym czepcu mężatki to Anna z Mikołajczyków Tetmajerowa (1874-1954), ukochana żona artysty, poślubiona przezeń 11 sierpnia 1890 roku. Małżeństwo Tetmajera z córką bronowickiego gospodarza, przez opinię mieszczańskiego Krakowa traktowane jako mezalians, było bardzo szczęśliwe, co z czasem przyznawali nawet sceptycy. Anna Tetmajerowa była pierwowzorem Gospodyni w Weselu Wyspiańskiego, a także bohaterką powieści Ignacego Maciejewskiego-Sewera Bajecznie kolorowa.

 

 

Włodzimierz Tetmajer:

Włodzimierz Przerwa-Tetmajer (Harklowa koło Ludźmierza na Podhalu 1862 - Kraków 1923), przyrodni brat poety Kazimierza, naukę malarstwa rozpoczął wcześnie; już od 1875 uczęszczał na zajęcia do Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie następnie (z przerwami) kształcił się do 1895 - początkowo u Franciszka Cynka, Leopolda Loefflera i Władysława Łuszczkiewicza, a po 1889 u Jana Matejki. Równolegle studiował filologię klasyczną na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1882 uczył się jeszcze w Akademii Wiedeńskiej, a w latach 1886-89 w Akademii Monachijskiej u Aleksandra Wagnera. Studia uzupełniał w paryskiej Académie Colarossi. Stypendium cesarskie umożliwiło mu wyjazd do Rzymu. Po powrocie mieszkał w Krakowie. W 1890 ożenił się z Anną Mikołajczykówną, córką gospodarza z podkrakowskiej wsi Bronowice, gdzie sam często przebywał, a w 1895 zamieszkał na stałe. W 1901 założył i następnie przez kilka lat prowadził szkołę malarstwa dla kobiet. Od 1899 był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”; w 1901 jednym z założycieli Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana”; w 1908 współzałożycielem grupy „Zero”. Był wybitnym przedstawicielem nurtu „ludowości”, malarzem obyczajów, pracy i krajobrazu podkrakowskiej wsi. We wcześniejszym okresie tworzył w duchu akademickiego, monachijskiego realizmu. Później wykształcił własny, oryginalny styl - kompozycja jego obrazów była swobodna, malował szerokimi pociągnięciami pędzla, używał jasnych, żywych barw. W latach 1892-1894 współpracował z Wojciechem Kossakiem i Janem Styką przy Panoramie Racławickiej. Projektował witraże, zajmował się ilustratorstwem i malarstwem ściennym, m.in. w 1902 wykonał polichromię kaplicy królowej Zofii w Katedrze na Wawelu. Artysta był pierwowzorem postaci Gospodarza w dramacie S. Wyspiańskiego Wesele.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2016-12-11 72 5 000 zł 8 000 zł N/A PLN USD