Agra Art | Aukcje

- 11 grudnia 2016

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
TORS KOBIETY W KLATCE, I POŁOWA LAT 50. XX W.
Nr:
22657
Technika:
tempera, dykta
Wymiary:
63 cm x 62.5 cm
Cena wywoławcza:
28 000 zł
Cena uzyskana:
72 000 zł

IInformacje o dziele:

Pochodzenie: kolekcja Hanny i Gabriela Rechowiczów.

W załączeniu potwierdzenie autorstwa wydane przez Hannę Rechowicz.

 

Gabriel (1920-2010) i Hanna (ur. 1926) Rechowiczowie - małżeństwo artystów; ich abstrakcyjne kompozycje zdobiły najważniejsze obiekty architektury powojennego modernizmu w Warszawie: Dom Chłopa, Supersam, pawilon basenów Legii. W 1962 Rechowicz wspólnie z Edwardem Krasińskim opracował i wykonał wystrój baru Frykas w Warszawie.

Krasiński był zaprzyjaźniony z Rechowiczami - przez siedem lat mieszkał w ich warszawskim domu.

 

Edward Krasiński studiował w latach 1940-1942 w Kunstgewerbeschule w Krakowie (była to szkoła sztuk stosowanych, utworzona przez okupanta w miejsce Akademii Sztuk Pięknych, częściowo konspiracyjnie

kontynuująca jej tradycję). Uczęszczał na zajęcia z architektury wnętrz i grafiki użytkowej. Tam zetknął się

 

z artystami z kręgu Tadeusza Kantora, którzy po zakończeniu wojny sformują Grupę Krakowską. W latach 1950-1954 w Krakowie i po przeniesieniu się do Warszawy w 1954 przez kolejną dekadę artysta zajmował się projektowaniem graficznym...

więcej

Edward Krasiński :

Edward Krasiński - malarz i twórca aranżacji przestrzennych w typie environment. Naukę rozpoczął w roku 1940 w Kunstgewerbeschule w Krakowie, pod kierunkiem wybitnych profesorów Wojciecha Weissa, Józefa Mehoffera a jego kolegami byli m.in. Tadeusz Brzozowski i Jerzy Nowosielski. W latach 1945-50 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Jarockiego i Eibischa. Jego wczesne, nieliczne zachowane prace są surrealistycznymi kompozycjami malowanymi cienką kreską. Na początku lat 60-tych przeniósł się do Warszawy i ożenił z Hanną Ptaszkowską, krytykiem sztuki. Związał się z Galerią Krzywego Koła, w której wystawach brał udział. Tworzył wówczas obrazy przestrzenne, które miały charakter konstrukcji złożonej z deszczułek o szarej powierzchni, malowanej „informel”. Jednak tematem wiodącym w jego twórczości jest linia interpretowana w najróżniejszy sposób. W połowie lat 60-tych nawiązał aktywną współpracę z Galerią Foksal brał również udział w happeningach Kantora. Uczestniczył też w plenerach, a w czasie Panoramicznego Happeningu Morskiego Tadeusza Kantora w Osiekach (1967) zasłynął jako niezastąpiony dyrygent falami morskimi. Od roku 1969 pojawiła się niebieska linia (scotch blue), którą artysta naznaczał obrazy i przestrzeń wokół nich a także napotkane po drodze przedmioty i sprzęty. To artystyczne działanie było znakiem jego obecności i wyznaczało własny, duchowy obszar. Błękitny pasek miał szerokość 19 mm i był naklejany horyzontalnie przez artystę na wysokości 130 cm. Jego obrazy – konstrukcje zatytułowane „Interwencje” przedstawiają perspektywicznie ujęte bryły geometryczne naznaczone błękitną linią. Od roku 1970 dzielił pracownię z Henrykiem Stażewskim, z którym łączyła go przyjaźń. Miał wiele wystaw indywidualnych, brał udział w wystawach zbiorowych. Wszystkie działania twórcze Krasińskiego są dokładnie opracowane i uwzględnione w publikacjach naukowych poświęconych jego osobie, szczególnie w książce wydanej(1998) przez Galerię Sztuki Współczesnej Zachęta i Fundację Instytutu Promocji Sztuki. Był nadzwyczaj aktywnym artystą, wyżej cenionym na Zachodzie niż u nas. Na rynku dzieł sztuki obrazy Edwarda Krasińskiego są wielką rzadkością.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2016-12-11 92 28 000 zł 72 000 zł N/A PLN USD