Agra Art | Aukcje

- 11 grudnia 2016

Zdzisław Beksiński, BEZ TYTUŁU, OK. 1958
  • obraz w ramie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
BEZ TYTUŁU, OK. 1958
Nr:
22685
Technika:
tusz pióro, papier
Wymiary:
28.6 cm x 19.8 cm
Cena wywoławcza:
5 000 zł
Cena uzyskana:
5 000 zł

IInformacje o dziele:

wymiary w świetle passe-partout

Obraz wystawiany i reprodukowany:

- Zdzisław Beksiński. Prace na papierze 1957-1962, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2004, repr. s. 47 [jako Studium postaci].

 

 

Oferowane rysunki Beksińskiego (kat. 109 i 110) reprezentują okres, kiedy artysta był już zdecydowany na porzucenie wyuczonej architektury na rzecz malarstwa. Do twórczości malarskiej dochodził różnymi drogami, początkowo hołdując abstrakcji spod znaku informel. Najwcześniejszą była fotografia, którą po amatorsku uprawiał od lat studenckich, by ok. 1956 dołączyć do czołówki fotografów eksperymentujących z efektami fakturowymi. W latach 1958-1962 zajął się osobliwą „malarską“ rzeźbą, tworząc metalowe reliefy zbliżone do malarstwa materii. Z tego okresu pochodzą oferowane rysunki, nasuwające skojarzenia z ażurowymi, podobnymi do drucianych formami figuralnymi. Zapewne były przez samego artystę traktowane jak szkice czy studia do kompozycji w innych technikach lub bardziej rozbudowanych i wykończonych prac rysunkowych. Następny bowiem etap twórczości Beksińskiego to kompozycje rysunkowe tuszem, ołówkiem i w innych technikach, a co najistotniejsze i przełomowe w jego twórczości - kompozycje figuralne, zapowiadające już najbardziej...

więcej

Zdzisław Beksiński:

Zdzisław Beksiński (Sanok 24 II 1929 - Warszawa 21 II 2005) studiował w latach 1947-1952 na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Był artystą samoukiem, który osiągnął niekwestionowaną pozycję w polskiej sztuce współczesnej, potwierdzoną obecnością jego prac na prestiżowych wystawach i w kolekcjach muzealnych. Początkowo zajmował się fotografią, którą interesował się od lat studenckich, po 1956 zyskując uznanie jako twórca fotogramów o estetyce opartej o efekty fakturowe. W latach 1958-1962 tworzył abstrakcyjne obrazy-reliefy o bogatej fakturze, głównie metalowe, będące odmianą malarstwa materii. Pod koniec tego okresu powstawały ażurowe formy o kształtach figur i pełnoplastyczne rzeźby w metalu. Kolejnym etapem jego twórczości były lata 1962-1974, kiedy poświęcał się głównie rysunkowi. W latach 60. rysował piórkiem i tuszem figuralne kompozycje odznaczające się karykaturalną deformacją postaci. Od końca lat 60. tworzył rysunki węglem i kredkami, będące monochromatyczną odmianą jego równoległej twórczości malarskiej. Od 1974 zajmował się niemal niepodzielnie malarstwem. Jego charakterystyczny styl bazował na perfekcji technicznej, której towarzyszyła niezwykłość wizji. Malował świat po katastrofie, naznaczony piętnem śmierci i rozpadu. Jego obrazy zaludniają postaci i stwory o ludzkich wprawdzie bądź zwierzęcych kształtach, lecz o cechach fantomów, automatów lub rozpadających się trucheł. Artysta nie nadawał swym obrazom i rysunkom tytułów (poza porządkującymi symbolami), akcentując w ten sposób swój brak zainteresowania dla literackiej strony przedstawień. Sam mówił, że malując całkowicie poddaje się wizji, „fotografuje“ ją. W ostatnich latach włączył do swego warsztatu artystycznego elektroniczne techniki generowania obrazu, które wykorzystywał do tworzenia komputerowych fotomontaży. Sztuka Beksińskiego, wielokrotnie wystawiana i omawiana, budzi skrajne emocje wśród znawców i publiczności.
Największa, systematycznie uzupełniana kolekcja jego prac w kraju znajduje się w Muzeum Historycznym w Sanoku, za granicą - w Paryżu, w posiadaniu Piotra Dmochowskiego, który od 1983 kolekcjonuje prace i promuje twórczość artysty. Zorganizował on wystawy indywidualne Beksińskiego m.in. w Galerie Valmay w Paryżu w 1985, 1986 i 1988 oraz stałą ekspozycję we własnej Galerie Dmochowski - Musée-galerie de Beksiński, istniejącej w latach 1989-1996. Jego też nakładem ukazały się monumentalne albumy artysty w 1988 i 1991.
W Polsce monografię Beksińskiego pióra Tadeusza Nyczka opublikowały Arkady w 1989 (II wydanie w 1992). Wiosną 2005 roku w Pałacu Opatów w Gdańsku Oliwie miała miejsce duża wystawa obrazów Beksińskiego, a dyrektor Muzeum w Sanoku Wiesław Banach wydał obszerną monografię artysty.

Od października 2016 w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie na stałe zagościła wystawa 250 prac (obrazów, rysunków, fotografii) Zdzisława Beksińskiego z prywatnej kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich. Natomiast od czerwca 2021 stała wystawa 30 obrazów Beksińskiego z kolekcji Dmochowskich prezentowana jest również w Muzeum Archidiecezji w Warszawie.

(zdjęcie:  Piotr Dmochowski, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8960820 )
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2016-12-11 109 5 000 zł 5 000 zł N/A PLN USD