IInformacje o dziele:
sygn. na odwrocie na płótnie p.g.: KMikulski | Kraków 67
l.d.: Próba w Lunaparku
na p. listwie krosna nalepka: MIKULSKI KAZIMIERZ | POLEN [maszynopis] 31. [czerwonym atramentem] 25 [oł., przekreślone]
na płótnie i blejtramie podłużne pieczatki zezwalające na wywóz za granicę oraz nalepka informacyjna
Sztuka Kazimierza Mikulskiego oscylująca pomiędzy malarstwem a scenografią została zaprezentowana warszawskiej publiczności w gmachu Teatru Wielkiego dwa lata po namalowaniu oferowanego obrazu. Wymagała wówczas przygotowania widza do jej odbioru i uczynił to wybitny krytyk sztuki Janusz Bogucki:
„Otwiera się tu dziwny krąg poetyckiej mitologii wskrzeszanej wyobraźnią i zabijanej zwątpieniem, mitologii, która chyba nie należy ani do przygasłej, ani do wschodzącej formacji historycznej. Tworzy ona raczej gdzieś na pograniczu tych formacji założony azyl dla marzycieli i samotników. Prawdę rzekłszy, azyl to niezbyt srogi i niezbyt ekskluzywny. Każdy z nas właściwie, gdy jest w stosownym nastroju, znaleźć się może w tym metaforycznym lunaparku, dokąd zamęt dziejów przesącza się dyskretnie, po to tylko, żeby płoszyć z magicznego cylindra owe dziwne...
Kazimierz Mikulski:
Kazimierz Mikulski (Kraków 1918 - Kraków 1998) rozpoczął studia malarskie przed II wojną światową w ASP w Krakowie, kontynuował je w latach 1939-1940 pod kierunkiem prof. Fryderyka Pautscha w Kunstgewerbeschule, powstałej za okupacji w miejsce Akademii. Po wojnie ukończył dwuletnie studia aktorskie w Studio Dramatycznym przy Starym Teatrze w Krakowie i do 1948 pracował jako aktor. Jednocześnie w 1945 ukończył Warsztat Filmowy Młodych. W latach 1948-1979 był kierownikiem plastycznym i scenografem Teatru Groteska w Krakowie, dla którego projektował lalki, kostiumy, dekoracje itp. Równolegle cały czas zajmował się malarstwem i działalnością w kręgu Tadeusza Kantora, zrazu jako członek Gru-py Młodych Plastyków, a od 1957 w Grupie Krakowskiej, której był współzałożycielem i prezesem w latach 1965-1967. Był też członkiem zespołu teatru Cricot 2, grał m.in. w spektaklach Kurka wodna, Nadobnisie i koczkodany, Umarła klasa oraz we własnej sztuce Cyrk. W swych obrazach z drugiej poł. lat 40. artysta przedstawiał lekkie, linearne formy unoszące się w pustych przestrzeniach. Było to malarstwo zarazem surrealistyczne i abstrakcyjne. Lecz już ok. 1950 zaczął malować w charaktery-styczny dlań sposób - odrzucając abstrakcję, prezentował niezliczone warianty i układy kilku ulubionych motywów (głowa lub postać kobiety-lalki, koty, motyle).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-12-11 | 118 | 85 000 zł | 104 000 zł | N/A PLN USD |