IInformacje o dziele:
sygn. na odwrocie na płótnie p.d.: ZBYLUT GRZYWACZ | „CORRIDA-PEGAZ“ | 80 x 120 cm. 1977
Zbylut Grzywacz, obok Macieja Bieniasza, Leszka Sobockiego i Jacka Waltosia, współtworzył grupę „Wprost“, działającą od 1966 roku do połowy lat 80. Zgodnie ze swą nazwą byli ostentacyjnie realistyczni i bezkompromisowi w obnażaniu bolączek życia w PRL-u, stając zawsze po stronie zdegradowanego i upokorzonego warunkami życia człowieka. Grzywacz był w tym demaskatorskim działaniu bodaj najbardziej dosadny. W znanym cyklu pt. „Wołowy“ (1977-1981) malował sceny nawiązujące do braków aprowizacyjnych, często metaforycznie ubierając je w kostium antyczny (Porwanie Europy - kobieta umykająca na półtuszy wołu z kolejki do sklepu mięsnego). Oferowany obraz podobnie nawiązuje do antyku (Pegaz, którego skrzydła stanowią dwa czerwone sztandary) i tradycji śródziemnomorskiej (gazeta w roli czerwonej płachty). Wymowę sceny dopełnia umieszczenie monumentalnej zwierzęcej tuszy na tle szarego tłumu i zadrutowanego nieba.
Na pośmiertnej wystawie artysty zorganizowanej w Muzeum Narodowym w Krakowie (marzec-maj 2009) obraz nie był ekponowany, natomiast zamieszczono w katalogu jego czarno-białe zdjęcie pochodzące z archiwum...
Zbylut Grzywacz:
Zbylut Grzywacz (Kraków 4 VI 1939 - Kraków 16 VII 2004) studiował w latach 1957-1963 w krakowskiej ASP, uzyskując dyplom z malarstwa u Emila Krchy. Od 1972 pracował w macierzystej uczelni jako pedagog, w 1991 otrzymał tytuł profesora. Internowany w stanie wojennym, w latach 80. uczestniczył w ruchu kultury niezależnej. W 1983 otrzymał Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej. Od 1966 działał wraz z Maciejem Bieniaszem, Leszkiem Sobockim i Jackiem Waltosiem w grupie „Wprost“. Przyjąwszy założenie „mówienia wprost“, tj. w konwencji realistycznej i na tematy aktualne, członkowie grupy do połowy lat 80. rejestrowali rzeczywistość PRL z jej wynikającymi z systemu ustrojowego wynaturzeniami, jak powszechna bieda, zakłamanie oficjalnej propagandy, zanik więzi i uczuć między ludźmi itd. Spośród członków grupy Grzywacz reprezentował spojrzenie szczególnie wyczulone na te codzienne bolączki. Początkowo ulegał wpływom Francisa Bacona, widocznym zwłaszcza w malarskim cyklu „Orantki“ i cyklu gipsowych reliefów „Utrwalone“. Od początku lat 70. przyjął bliższe realizmowi środki obrazowania, nasilając jednocześnie interwencyjną wymowę swych prac. Układał swe prace w cykle, jak „Człowiek bez jakości“ (1972-1973), „Opuszczona“ (1973-1979), „Wołowy“ (1977-1980). W początkach stanu wojennego powstały cykle „Rekolekcje wiśnickie“ (1981-1982) i „Wiosna 1982“ (1982-1983), w których refleksje wywołane przez stan wojenny oddane zostały w formie symbolicznych martwych natur. W połowie lat 80. artysta wrócił do tematu aktu kobiecego, malując postaci, których ciała są „napiętnowane“ szramami i bliznami po operacjach, odciskami niewygodnej bielizny itp. Podsumowaniem tego cyklu jest monumentalna kompozycja Kolejka (Siedem okresów życia kobiety), będąca współczesną wersją średniowiecznego „tańca śmierci“. Po przełomie 1989 roku artysta kontynuował malowanie aktów, traktując je obecnie na sposób klasyczny - jako afirmację życia i piękna. Równolegle od lat zajmował się mineralogią, należał do Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk o Ziemi, w 1990 redagował biuletyn „Kamienie“. Wspólnie z żoną Marią prowadził Galerię Osobliwości Este w Krakowie, gdzie prezentowana była sztuka i kryształy.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-12-11 | 126 | 18 000 zł | - | N/A PLN USD |