IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Józef Brandt | Z Warszawy | Monachium
Pochodzenie: kolekcja Leona Feliksa Goldsteina (1871-1926) dyplomaty i bankiera (zakup TZSP 1910/11); następnie własność jego żony Zofii z Karnkowskich, 2o voto Tarnowskiej. Później w zbiorach prywatnych.
Obraz posiada ekspertyzę Adama Konopackiego (W-wa, 1995).
Obraz wymieniony, opisany bądź reprodukowany w:
-Wystawa Jubileuszowa Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Król. Polskiem 1910-1911, Warszawa, grudzień–styczeń [1910-1911], s. nlb, nr kat. 33, il.;
-W. Wankie, W 50-tą rocznicę istnienia, Otwarcie wystawy jubileuszowej warsz. Tow. Zach. Szt. Piękn., „Świat” (Warszawa) 1910, nr 52 z dn. 24. grudnia 1910, il. na s. 7.
-„Biesiada Literacka” 1911, I półrocze, nr 16 z dn. 21. kwietnia 1911, il. na s. 311;
-„Tygodnik Ilustrowany” 1911, I półrocze, nr 23 z dn. 3. czerwca 1911, il. na s. 445;
-„Ziarno” 1911, il. na s. 113;
-„Praca” 1912, tablica po s, 144;
-T. Jaroszyński, Album malarstwa polskiego. Album d’art polonais, Paris [1911- 1913], tablica IV [własność Stanisława Goldsteina];
-J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach...
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2009-05-31 | 31 | 580 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |
2017-03-26 | 31 | 580 000 zł | 770 000 zł | N/A PLN USD |