IInformacje o dziele:
sygn. w górnej prawej ćwiartce: J Malczewski | 1904
Na odwrocie nieczytelny stempel, prawdopodobnie którejś z krakowskich firm oferujących materiały malarskie.
W postaci Sybiraka, bohatera obrazu, rozpoznajemy długoletniego, ulubionego modela Malczewskiego - „niejakiego“ Wójcickiego ze Zwierzyńca, o którym pisała, m.in. Michalina Janoszanka (patrz niżej). Jego wyraziste rysy i szlachetna powierzchowność odpowiadała podniosłej roli, jaką artysta nadawał mu w swoich obrazach z lat 1900-1910. Wymienić tu można na przykład: tryptyki Muzyka (1906; MNW) i Za wcześnie (1905; MNP), obrazy Śmierć (1902), Moja pieśń (1904; MNP), Tobiasz (1904) czy Zatruta studnia IV (1905; MNP). Znana jest fotografia Wójcickiego pozującego Malczewskiemu, która po raz pierwszy ukazała się w roku 1905 w „Tygodniku Ilustrowanym“, a która później reprodukowana była jeszcze wielokrotnie. Zamieścił ją także Adam Heydel w swojej monografii malarza. Uważna analiza tego zdjęcia - szynel, a przede wszystkim układ rąk modela - nasuwa przypuszczenie, że Malczewski może malować właśnie naszego Sybiraka.
Porównaj:
- „Tygodnik Ilustrowany“ 1905, nr 8 z dn. 25 lutego, il. na s. 121 [Jacek Malczewski w swojej pracowni; fot. J. Dobrzański];
Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-03-26 | 32 | 80 000 zł | - | N/A PLN USD |