IInformacje o dziele:
SPRZEDAWCZYNI MARONÓW. PIECZENIE KASZTANÓW, po 1804
wymiary w świetle passe-partout: 11 x 16,5 cm
sygn. u góry przy krawędzi (na afiszu na ścianie): Norblin
Na odwrocie rysunku napis brunatnym atramentem: No 782 Norblin de la Gourdaine 1790
Rysunek oprawiony w oryginalne passe-partout z podpisem: J. P. NORBLIN DE LA GOURDAINE | 1745 -1830.
Z tyłu na passe-partout odręczny tekst informujący o - cytowanej wyżej - inskrypcji na odwrocie rysunku: J. P. Norblin de la Gourdaine | gouache signée au front a gauche | Au verso une inscription a la plume | fine en rouge (á l’encre): | „No 782 Norblin de la Gourdaine 1790“. Tenże tekst (miejscami nieczytelny) powtórzony także w ołówkowym napisie na „plecach“ oprawy. Ponadto na „plecach“ inne napisy, w tym czytelne: 3763; C. 117. Dwie okrągłe nalepki ekspertów francuskich - René Milleta i Patryka de Baysera.
Ten nokturnowy, niemalże „rembrandtowski“ rysunek powstał zapewne po roku 1804, już po powrocie artysty do Francji i należy do późniejszego okresu jego twórczości artysty, który - z jednej strony - „eksploatował“ rysunki i szkice z Polski, kontynuując „polską“ tematykę - z drugiej zaś strony odtwarzał życie codzienne Paryża i miasteczek...
Jan Piotr Norblin de La Gourdaine:
Jan Piotr (Jean Pierre) Norblin de la Gourdaine (Misy Faut-Yonne w Szwajcarii 1745 - Paryż 1830) – malarz, rysownik, grafik; Francuz działający w Polsce, związany z mecenatem książąt Czartoryskich, artysta szczególnie zasłużony dla rozwoju sztuki polskiej i malarstwa rodzajowego, osadzonego w polskiej rzeczywistości.
Kształcił się w Paryżu – początkowo u batalisty Francesca Casanovy, od 1769 w Académie Royale de Peinture et de Sculpture. W latach 1770-1771 uczył się jeszcze w École Royale des Eléves Protegés u Louisa M. Van Loo i Jean-Marie Vienna. Dużo podróżował, m.in. kilkakrotnie do Londynu (1772, 1773 i 1774). Tam zetknął się z księstwem Izabelą i Adamem Kazimierzem Czartoryskimi, dla których odtąd pracował, a w 1774 wraz z nimi przyjechał do Polski. Przebywał w rezydencjach Czartoryskich w Pałacu Błękitnym Warszawie, w Powązkach, w Wołczynie. Doradzał księżnej Izabeli Czartoryskiej przy projektowaniu parków w Powązkach i Puławach, a później także Helenie Radziwiłłowej w nieborowskiej Arkadii.
W 1790 artysta, wraz z Czartoryskimi, przeniósł się do Warszawy, gdzie w swojej pracowni kształcił grono uczniów, wśród nich Aleksandra Orłowskiego i Michała Płońskiego. Pracował też dla króla Stanisława Augusta. Później ponownie pracował dla Czartoryskich w Puławach. W 1804 wrócił do Francji, od 1807 mieszkał w Paryżu.
Norblin był artystą wszechstronnym – malował fête champêtre w typie rokokowego malarstwa francuskiego inspirowane twórczością Watteau I Fragonarda (Towarzystwo na wycieczce nad jeziorem), tworzył portrety, malował i rysował sceny rodzajowe oparte na uważnej obserwacji ludzi, codziennego życia, charakteru miasta czy pejzażu (Odpust na Bielanach pod Warszawą). Był kronikarzem różnych wydarzeń politycznych; sejmików, obrad Sejmu Wielkiego a także wydarzeń insurekcji kościuszkowskiej, których był świadkiem i uczestnikiem.
Przebywając w obozie wojskowym, malował powstańcze bitwy i potyczki (Bitwa pod Racławicami). Malował olejno i akwarelą, zajmował się malarstwem ściennym (fresk Jutrzenka na plafonie w Świątyni Diany w Arkadii).
Uprawiał grafikę; tworzył akwaforty inspirowane sztuką Rembrandta (Starzec piszący, Wskrzeszenie Łazarza). Już w Paryżu wykonał serię prac (rysunki i akwarele reprodukowane później jako barwne akwatinty), która znana jest jako Zbiór polskich ubiorów. Obrazy, rysunki i ryciny znajdują się w licznych muzeach, głównie w Polsce i we Francji. Największy zbiór rycin przechowywany jest w paryskiej Bibliothèque Nationale.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-03-26 | 81 | 7 000 zł | 7 000 zł | N/A PLN USD |