IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: FBakalowicz [inicjały wiązane]
Pochodzenie: londyńska kolekcja Jana Pomiana-Bławdziewicza.
Obraz pochodzi z londyńskiej kolekcji Jana Pomiana-Bławdziewicza (1924-2016), Komandora Orderu Polonia Restituta, założyciela fundacji „Karta z dziejów“, wieloletniego dyrektora Heim Gallery w Londynie, pilota polskiego lotnictwa, absolwenta University of London, działacza polonijnego i polityka, w latach 1948-1960 bliskiego współpracownika Józefa Retingera.
Obraz w żartobliwy sposób nawiązuje do epizodu z Quo vadis Henryka Sienkiewicza, sceny, w której Eunice obejmuje marmurowy posąg Petroniusza.
Władysław Bakałowicz:
Władysław Bakałowicz (Chrzanów 1833 – Paryż 1903) kształcił się w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (lata 1849-1854). W roku 1863 wyjechał do Francji i zamieszkał na stałe w Paryżu. Naturalizowany w roku 1879, jako Ladislaus (Ladislas) Bakalowicz, uczestniczył w paryskich Salonach (1865-83), wystawiał też w innych miastach francuskich, uzyskując kilkakrotnie odznaczenia i nagrody. Swoje prace pokazywał także w Brukseli, Berlinie, Wiedniu, Londynie i Nowym Jorku oraz wielokrotnie w kraju - w Warszawie (Zachęta, Salon Krywulta) i w Krakowie (TPSP). We wczesnym okresie twórczości malował widoki miejskie, pejzaże, sceny rodzajowe i obrazy z historii Polski. W Paryżu uznanie i popularność przyniosły mu przede wszystkim sceny z dziejów Francji XVI i XVII wieku, a także portrety i kameralne, salonowe kompozycje ze strojnymi damami w bogatych wnętrzach, inspirowane bądź dawnym malarstwem holenderskim, bądź bardzo wówczas popularnym malarstwem J. L. E. Messoniera. Ponadto malował (przeważnie pastelami) też nieco frywolne akty kobiece; tych obrazów nie wystawiał i zapewne od razu sprzedawał.
Technicznie bardzo zdolny, wykonał mnóstwo niewielkich obrazów modnego z końca XVI lub początku XVII w. - epoki, która sumiennie wystudiował. Uczty, tańce, odwiedziny, trefnisie, pazie, Walezjusze, Buckinghamy - dostarczyli mu anegdot historycznych niezbyt głęboko pojętych oraz pretekstu do malowania starych szaf, krzeseł, dywanów, poduszek, kotar, puzder, koronkowych kołnierzów itp. rekwizytów kuchni historyczno-rodzajowego malarstwa.
(E.Niewiadomski, "Malarstwo polskie XIX i XX wieku", Warszawa 1926, s. 144).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-03-26 | 49 | 17 000 zł | 19 000 zł | N/A PLN USD |