Agra Art | Aukcje

- 26 marca 2017

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
JAN SOBIESKI, LATA 1922 - 1923
Nr:
2890
Technika:
pastel, płótno
Wymiary:
73.5 cm x 59.5 cm
Cena wywoławcza:
40 000 zł
Cena uzyskana:
50 000 zł

IInformacje o dziele:

JAN SOBIESKI, lata 1922-1923 / na odwrocie KSIĄŻĘ JÓZEF PONIATOWSKI NA KONIU 

Obraz wymieniany, opisany i reprodukowany:

- Wystawa prac nieznanych. Zygmunt Waliszewski zapomniany - odnaleziony. Kazimierz Mitera w służbie sztuki [wstęp H. Bartnicka-Górska], Rempex, Warszawa 1993, nr kat. 9 i 9a, 2 repr.;

- H. Bartnicka-Górska, A. Prugar-Myślik, Zygmunt Waliszewski 1897-1936. Malarstwo i rysunek. Wystawa monograficzna. Muzeum Narodowe w Warszawie V-VI 1999, Warszawa 1999, s. 166, nr kat. II/4.

Zygmunt Waliszewski:

Zygmunt Waliszewski (Petersburg 1897 – Kraków 1936) malarz, scenograf, ilustrator. Wykazując od dzieciństwa duży talent plastyczny, edukację artystyczną rozpoczął wcześnie na Kursach Malarstwa i Rysunku prowadzonych przez Nikołaja Sklifasowskiego i Borysa Fogla początkowo w Batumi a następnie w Tyfilisie. Jako 13-letni chłopiec miał swoją pierwszą wystawę pt. „Cudowne dziecko”. Podczas pierwszej wojny światowej wstąpił do wojska i walczył na froncie północnym. Z frontu pochodzi wiele rysunkowych szkiców i portretów żołnierzy, znajdujących się obecnie w zbiorach MNW. Ranny, okres rekonwalescencji przechodził w Moskwie, nawiązując przyjaźń z tamtejszą bohemą artystyczną. Powrócił do Tbilisi i gdy w roku 1918 Gruzja proklamowała niepodległość, Waliszewski aktywnie działał wśród grona futurystów skupionych w tzw. „Uniwersytecie 41”. Wykonał wówczas awangardową formalnie kurtynę dla Państwowego Teatru Opery w Tbilisi. Zagrożenie bolszewickie spowodowało wyjazd artysty do Polski, gdzie w 1921 wstąpił do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych do pracowni Wojciecha Weissa a następnie Józefa Pankiewicza. Nawiązał kontakt z krakowską awangardą, pisał rozprawy teoretyczne, projektował scenografię i kostiumy do sztuk teatralnych, wykonał dekoracje malarskie Sali klubowej futurystów „Gałka Muszkatołowa”. W 1924 wyjechał z grupą studentów tworzących tzw. „Komitet Paryski” na dalsza naukę do Paryża, gdzie prof. J. Pankiewicz zorganizował filię krakowskiej uczelni. Problem koloru zdominował jego prace i Waliszewski stał się jednym z najwybitniejszych przedstawicieli tego nurtu w sztuce polskiej 20-lecia międzywojennego. Ciężko chory, po amputacji nóg powrócił do Polski w 1930. Tu powstały duże kompozycje jak Wyspa miłości, cykl Uczt inspirowanych twórczością Veronesa, liczne pejzaże i martwe natury zaliczane do najcenniejszych jego dzieł. Jest autorem plafonu na Wawelu w Kurzej Stopce. Ponadto tworzył karykatury, scenki humorystyczne, projektował plakaty. Swoje prace prezentował na wystawach w kraju i za granicą m.in. w Paryżu (1930), Genewie (1931), Krakowie (1932), w Warszawie (1930, 1933) i na Międzynarodowym Biennale w Wenecji (1934). Jego prace posiadają, m.in. Muzea Narodowe w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Muzeum im. Puszkina w Moskwie, Ermitaż w Sankt Petersburgu. Duży zespół rysunków i akwarel znajduje się w Muzeum Sztuki Gruzińskiej w Tbilisi oraz w tamtejszych kolekcjach prywatnych. W roku 1999 w Muzeum Narodowym w Warszawie odbyła się jego wystawa monograficzna

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2001-10-21 34 40 000 zł - N/A PLN USD
2008-03-16 34 40 000 zł - N/A PLN USD EUR
2017-03-26 34 40 000 zł 50 000 zł N/A PLN USD