IInformacje o dziele:
na odwrocie na płótnie sygn. i napis autorski: Jan TARASIN 63 | 65 | „EKRAN“ obok strzałka
u dołu stempel: Reproduction Right Reserved | By The Artist
na górnym krośnie: MISC, na dolnym zniszczona nalepka [maszynopis] z tekstem: [...] TARASIN [...] National Museum [...] Poland [...] Art, Tokyo
Twórczość Tarasina z pierwszej połowy lat 60. to obrazy w typie malarstwa materii, odznaczające się zgrubiałą, szorstką fakturą, utrzymane w stonowanych barwach lub wręcz monochromatyczne. Są to kompozycje abstrakcyjne, choć w zróżnicowaniu form i ich wzajemnym usytuowaniu brzmią echa wcześniejszych „martwych natur“, „uczt“ i „przedmiotów“. Podobnie do oferowanego Ekranu opracowane są obrazy z cyklów „Brzegi“ i „Antykwariat“. Po przeniesieniu się do Warszawy w 1964 roku artysta zdecydowanie „spłaszczył“ i uspokoił efekty fakturowe. Być może podwójna data powstania Ekranu - 1963 i 1965 rok - jest śladem tych przemian w jego podejściu do faktury malarskiej.
Jan Tarasin:
Jan Tarasin (Kalisz 11 IX 1926 - Warszawa 8 VIII 2009) studiował malarstwo w ASP w Krakowie pod kierunkiem prof. Zbigniewa Pronaszki (1946-1951). Jeszcze jako student zadebiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948/49. W połowie lat 50. stworzył cykle litografii: „Nowa Huta i jej mieszkańcy“, 1954, „Dom“, 1955). W pierwszym przeciwstawił się oficjalnemu optymizmowi, w drugim, operując symboliką martwej natury, zawarł treści egzystencjalne i odnoszące do niedawnego dramatu wojny. Po 1956 zaczął malować obrazy niefiguratywne. Układy wyodrębnionych elementów (określanych jako „przedmioty“) umieszczane były przez artystę na płaszczyźnie (cykl „Wnętrze“, 1957) ), lub w aluzyjnej przestrzeni (cykle „Uczta“, 1957, „Brzeg“, 1962-1964, „Przedmioty policzone“, od 1968, „Antykwariat“, 1968). Zasada ta utrzymuje się w jego malarstwie w następnych latach, różnice między okresami twórczości dotyczą sposobu opracowania „przedmiotów“ i ich usytuowania w przestrzeni obrazu lub wobec tła. Od lat 70. „przedmioty“ zmieniają się w graficzne, zwykle czarne znaki na jasnych tłach (cykl „Kolekcja“, od 1971). Tła z kolei bywają iluzyjnie przestrzenne, zróżnicowane walorowo, miękkie. W latach 90. artysta wrócił do kolorystycznego, bardziej malarskiego rozwiązywania zarówno znaków, jak i teł, często ciemnych lub przenikających się z „przedmiotami“ (cykl „Wylęgarnia przedmiotów“, 1992). Tarasin od 1962 jest członkiem „Grupy Krakowskiej“. W 1963-67 uczył na Wydziale Architektury Wnętrz krakowskiej ASP. W 1967 przeniósł się do Warszawy, w 1974 podjął pracę pedagogiczną na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. W 1987-90 był rektorem tej uczelni. W 1976 otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, w 1984 Nagrodę im. Jana Cybisa.; Nagroda na MB Sztuki w San Marino 1965. Równolegle z malarstwem zajmuje się rysunkiem i grafiką - do lat 60. litografią, od 1974 serigrafią. W 1974-1981 wydał 8 autorskich „Zeszytów“ z serigrafiami i własnymi tekstami. W 1995 w Galerii Zachęta odbyła się wystawa artysty, której towarzyszył monograficzny katalog.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2014-03-23 | 7 | 60 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |
2017-03-28 | 7 | 60 000 zł | 60 000 zł | N/A PLN USD |