IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Jackiewicz
na odwrocie na górnej listwie blejtramu sygnatura: W. JACKIEWICZ OBRAZ X/07 116 x 89
obok podłużna pieczątka Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Gdańsku
„Władysław Jackiewicz ograniczył liczbę stosowanych motywów do jednego tylko. Właśnie do człowieka, z czego płynie wniosek pierwszy. To, że jest on artystą głęboko świadomym, osadzonym w tradycji sztuki europejskiej. Wniosek ów potwierdza drugie spostrzeżenie, to mianowicie, że światło jest materią jego obrazów w stopniu co najmniej równym z barwą i rysunkiem. Sztuka światła natomiast, biegnąca gdzieś od gotyckich witraży przez wenecki renesans, barok, po impresjonizm i jego pochodne. Pochodzi z Europy i jej teorii estetycznych, utożsamiających konkretne światło lub bardziej enigmatyczną jasność z pięknem i dobrem absolutu.
Jackiewicz jest zatem malarzem europejskim...“
Jerzy Madeyski, Sztuka Mądrej Urody, Władysław Jackiewicz. Malarstwo, katalog, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Sztuki Współczesnej, Pałac Opatów w Oliwie, marzec-maj 1999
Władysław Jackiewicz:
Władysław Jackiewicz (Podbrodzie na Wileńszczyźnie 17 II 1924, Gdańsk 30 III 2016) studiował na Wydziale Malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku (z siedzibą w Sopocie). Dyplom otrzymał w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego w 1952. W latach 1959-1981 pracował w macierzystej uczelni, przechodząc wszystkie szczeble kariery akademickiej od asystenta do profesora. W latach 1969-1981 był rektorem. Był członkiem i działaczem ZPAP, a po jego rozwiązaniu Związku Polskich Malarzy i Grafików, w którym w latach 1985-1989 pełnił funkcję prezesa. Był członkiem Narodowej Rady Kultury w latach 1986-1990. Otrzymał wiele nagród i odznaczeń państwowych. Miał kilkadziesiąt wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, uczestniczył w licznych wystawach zbiorowych, m.in. w Wystawie Młodej Plastyki w Arsenale, Warszawa 1955, w kolejnych edycjach Ogólnopolskiej Wystawy Młodego Malarstwa, Rzeźby i Grafiki w Sopocie w 1957, 1958, 1959, IV Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze 1969 (Grand Prix), XLIII Biennale Sztuki w Wenecji 1988. W latach 50. uprawiał malarstwo zakorzenione w tradycji kolorystycznej. Od 1973 tworzył jeden cykl malarski pt. „Ciało“, rozwijając w nim na niezliczone sposoby temat aktu. Kształty postaci kadrował tak, że w polu kompozycji pozostawał sam tors, zazwyczaj pozbawiony szczegółów anatomicznych. Malował rozjaśnione, syntetyczne sylwety, wykorzystując efekt prześwitywania gruntu barwnego przez cienką warstwę laserunku.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-03-28 | 52 | 10 000 zł | 10 000 zł | N/A PLN USD |