Agra Art | Aukcje

- 28 marca 2017

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
W KAWIARNI, OK. 1935 / DWIE POSTACI, OK. 1935
Nr:
23160
Technika:
tusz pióro, pędzel, papier kremowy
Wymiary:
10 cm x 16 cm
Cena wywoławcza:
5 000 zł
Cena uzyskana:
5 000 zł

IInformacje o dziele:

W KAWIARNI, ok. 1935 / DWIE POSTACI, ok. 1935

10 x 16 cm (każda)

w świetle passe-partout: 9 x 11,7 cm, 9 x 12,9 cm

 

na odwr. napisy atram. (jednobrzmiące na obu rys.)

- l.: MARIA JAREMA | Rysunek tuszem | 1935 (?)

- p.: Wł. dr. Lecha Siudy - | - K. Filipowicz | 7.VI.81

na plecach passe-partout napis atram.: 1935, niżej dłg: 1935 ? | MARIA JAREMA

 

Pochodzenie: kolekcja dr. Lecha Siudy.  

Maria Jarema:

Maria Jarema studiowała rzeźbę pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w ASP w Krakowie w latach 1929-1935. W czasie studiów wstąpiła do "Grupy Krakowskiej" tzw. pierwszej (1933-1937). Za lewicowe poglądy i działalność polityczną była wraz z innymi członkami grupy represjonowana przez władze, m. in. czasowo pozbawiono ją członkostwa w Związku Plastyków. W latach 30. współpracowała jako aktorka i scenograf w teatrem "Cricot" swego brata Józefa Jaremy i teatrem kukiełkowym Adama Polewki. W 1937 wyjechała do Paryża na Wystawę Światową i przebywała tam przez 4 miesiące. W czasie II wojny była szatniarką w kawiarni Domu Plastyków, nastepnie pracowała w warsztacie lalek artystycznych Rady Głównej Opiekuńczej w Krakowie. Po wojnie związała się z Grupą Młodych Plastyków, skupioną wokół Tadeusza Kantora, która w 1957 ukonstytuowała się jako nowa (druga) "Grupa Krakowska". W okresie socrealizmu nie brała udziału w oficjalnym życiu artystycznym. Współpracowała jako scenograf z teatrem "Cricot 2" Kantora (1956-1957). W 1957 została laureatką Nagrody m. Krakowa, w 1958 otrzymała nagrodę Towarzystwa Przyjaźni Włosko-Polskiej im. Francesco Nullo na XXIX Biennale w Wenecji. Zajmowała się początkowo rzeźbą, po wojnie głównie malarstwem, często łączonym z grafiką (tempera z monotypią). Jej abstrakcyjne kompozycje, eksplorujące problem ruchu i przestrzeni, układają się w cykle ("Postaci", "Wyrazy", "Chwyty", "Penetracje", "Rytmy" i in.). Prace te należą do najważniejszych dokonań polskiej sztuki lat 50., wyprzedzając podobne poszukiwania sztuki kinetycznej i op-artu na świecie (m. in. Victora Vasarely'ego, którego poznała w 1956 w Paryżu). Artystka zajmowała się też scenografią i grafiką użytkową (plakat, ilustracja książkowa i prasowa) oraz publicystyką.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2017-03-28 3 5 000 zł 5 000 zł N/A PLN USD