Agra Art | Aukcje

- 28 marca 2017

Rajmund Ziemski, PEJZAŻ Z KROWĄ, 1954
  • odwrocie obrazu


[ status: dostępny w Galerii ]
Tytuł:
PEJZAŻ Z KROWĄ, 1954
Nr:
23165
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
50 cm x 69.5 cm
Cena w galerii:
6 900 zł

IInformacje o dziele:

sygn. l.d.: R. Ziemski | 54

Jest to jeden z najwcześniejszych, zachowanych obrazów Rajmunda Ziemskiego, na którym odnajdujemy, jeszcze czytelne realia pejzażu, który z czasem, będąc jego nieustanną inspiracją, przyjmie formy abstrakcyjne, oddalając się od dosłownego znaczenia. Obrazy Ziemskiego zachowały do końca jedynie tytuły i kolejną numerację wyznaczająca czas ich powstania, ale późniejsze Pejzaże artysty wyrosły właśnie z tych młodzieńczych doświadczeń malarskich.

Rajmund Ziemski:

Rajmund Ziemski (Radom 1930 - Warszawa 2005) studiował malarstwo w latach 1949-1955 pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W roku dyplomowym wziął udział w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale. Od 1958 wykłada w macierzystej uczelni, prowadząc w niej pracownię malarstwa, jedną z najchętniej wybieranych przez studentów jako pracownia dyplomowa. Prowadzący ją profesor jest również autorytetem artystycznym, jednym z najwybitniejszych przedstawicieli nurtu abstrakcji niegeometrycznej w polskim malarstwie powojennym. We wczesnym cyklu „Ptaki“ (1957-1958) operował kształtami bardzo uproszczonymi, malowanymi impasto na tłach zazwyczaj ciemnych, często o bogatej fakturze. Od początku lat 60. obrazy Ziemskiego przybrały charakterystyczny kształt wydłużonego prostokąta, w którego polu, niczym rozpięte, dramatyczne płachty, rozpościerały się aluzyjne pola koloru i faktury. Nosiły tytuły sugerujące związki z naturą, jednak górę w nich bierze zainteresowanie malarza kolorem i materią, traktowanymi autonomicznie, w oderwaniu od jakichkolwiek sugestii przedmiotowych. Te powróciły w znamiennym epizodzie z połowy lat 60., kiedy to artysta włączał w strukturę swych obrazów, często wtedy łączonych w Tryptyki, fotograficzne wizerunki twarzy ludzkich. Potem zarzucił ten proceder na rzecz dalszego rozwijania prób kolorystycznych, idących w kierunku ostrych kontrastów i niekiedy kakofonicznych zestawień. Pozostaje przy tym przy ustalonym jeszcze w latach 60. sposobie tytułowania i oznaczania prac (wielki, malowany do dziś cykl „Pejzaże“ z obrazami numerowanymi liczbą łamaną przez datę roczną).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2017-03-28 42 7 000 zł - N/A PLN USD