[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PAKAMERA I SWąD W NIEJ
Nr:
1730
Technika:
mieszana
Wymiary:
50.5 cm x 72.5 cm
Cena wywoławcza:
3 100 zł
Cena uzyskana:
13 000 zł
IInformacje o dziele:
Sygnowany śr.d.: T. B. 1981 „Pakamera i swąd w niej” Rysunek opatrzony jest – jak większość rysunków Brzozowskiego – literackim, „dźwięcznym” tytułem. Kaligrafia linii i zadrapań piórkiem kontrastuje z dużymi, malarskimi plamami szarości i czerni. Kształty podobne do wyolbrzymionych owadów czy robaków powtarzają się często w twórczości rysunkowej artysty, traktowane są też często jako charakterystyczne, o czym świadczy wielokrotne wystawianie i reprodukowanie oferowanego rysunku, uwidocznione w w/w katalogu oeuvre, poz. II.936. Obraz opisywany lub reprodukowany w: Rysunki Tadeusza Brzozowskiego (prace z lat 1937-1986), Muzeum Okręgowe, Ra-dom 27 XI – XII 1986 [Kat. TB 1997, wyst. 385]; Tadeusz Brzozowski. Rysunki z lat 1980-1985, Galeria Krzysztofory, Kraków 30 I – 25 II 1987, repr. [Kat. TB 1997, wyst. 393]; Tadeusz Brzozowski. Rysunki z lat 1980-1985, Uniwersytecka Galeria Sztuki współczesnej, Cieszyn III 1987, repr. [Kat. TBTadeusz Brzozowski:
Tadeusz Brzozowski (Lwów 1918 - Rzym 1987) - od 1936 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w latach 1940-1942 kontynuując naukę w Kunstgewerbeschule, powstałej w miejsce Akademii. W czasie okupacji związany był z Teatrem Podziemnym Tadeusza Kantora - grał w Balladynie (1943) i główną rolę w Powrocie Odysa (1944). W tym okresie zajmował się też konserwacją dzieł sztuki, co okazało się owocne dla jego własnej techniki malarskiej w przyszłości. W 1945 ostatecznie ukończył studia w krakowskiej ASP. Do 1948 wystawiał z Grupą Młodych Plastyków, uczestnicząc w najważniejszych wystawach młodego ruchu artystycznego, aż do narzucenia przez władze socrealizmu jako obowiązującego stylu obrazowania. W latach 1950-1955 nie uczestniczył w oficjalnym życiu artystycznym, zajmując się w tym czasie malowaniem polichromii kościelnych, konserwacją i nauczaniem rysunku na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej (do 1954). W 1954 przeniósł się do Zakopanego, gdzie podjął pracę pedagogiczną w Szkole Kenara. Pracował w niej do 1969, w latach 1959-1961 jako dyrektor w Zakopanem mieszkał do końca życia. W tym okresie, w toku samodzielnych prób i doświadczeń stał się wirtuozem techniki malarskiej. Kolor, faktura, gra laserunków i walorów, cała „alchemia“ jaką stosował w swoich obrazach złożyły się na niepowtarzalne zjawisko malarstwa abstrakcyjnego, które zdolne było „opowiadać“ samą swą formą. W 1955 powrócił do udziału w wystawach, uczestnicząc w licznych pokazach w Polsce i za granicą, organizując też wiele wystaw indywidualnych. W 1957 wszedł w skład reaktywowanej Grupy Krakowskiej. Od 1958 współorganizował „Salony Marcowe“ w Zakopanem. W 1959 w Paryżu związał się z międzynarodowym ruchem „Phases“. W latach 1962-1979 był pedagogiem w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (od 1977 profesorem), a w latach 1979-1981 profesorem ASP w Krakowie. Otrzymał wiele nagród i odznaczeń państwowych oraz m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego (1983). Wśród retrospektyw artysty za jego życia wymienić należy wystawę w Muzeum Narodowym w Poznaniu (1974) i wystawę rysunków w Muzeum Okręgowym w Radomiu (1986). Wielka wystawa pośmiertna eksponowana była w Muzum Narodowym w Warszawie, a następnie w muzeach w Zakopanem, Wrocławiu i Krakowie w latach 1997-1998. Towarzyszył jej katalog oeuvre artysty w dziedzinie malarstwa i rysunku: Tadeusz Brzozowski 1918-1987, pod red. Anny Żakiewicz, Muzeum Narodowe, Warszawa 1997.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2000-11-19 | 3 100 zł | 13 000 zł | N/A PLN USD |