Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

- 19 listopada 2000

Ostatni obiekt z tej aukcji

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
MARTWA NATURA Z BłęKITNYM WAZONEM IX
Nr:
1764
Technika:
mieszana
Wymiary:
85 cm x 115 cm
Cena wywoławcza:
2 300 zł
Cena uzyskana:
16 000 zł

IInformacje o dziele:

Sygnowany p.d.: T. na krośnie napis oł. g.: martwa natura z błękitnym wazonem IX W. Taranczewski, flamastrem p.g.do góry nogami: 120/4 p. nalepka Galerii Grafiki i Plakatu z Warszawy napis brązową kredką p.d.: W. TARANCZEWSKI Artysta zwykł drążyć i przetwarzać swe motywy w cyklach obrazów, obejmujących czasem po kilkanaście prac. Do jednego z ważniejszych w okresie powojennym należy cykl Martwa natura z błękitnym wazonem i muszlą. Został zainicjowany w 1955 i do końca 1957 zrealizowany w 7 wersjach, które odnotowuje katalog w publikacji: Zdzisław Kępiński, Wacław Taranczewski, Muzeum Narodowe, Poz-nań 1958, poz. 57, 58, 65, 72, 73, 82, 83. Mimo że brak dokumentacji do dalszych części cyklu, oferowana praca z pewnością stanowi dalszy jego ciąg (mimo braku w nim tytułowej „muszli”). Takie samo pozostaje rozmieszczenie elementów martwej natury (łącznie z „wychodzącym” poza kadr wazonem z lewej strony), sfałdowanie obrusa, kształt ornamentu na makacie c

Wacław Taranczewski:

Wacław Taranczewski (Czarnków 4 III 1903 – Kraków 11 II 1987) studiował w latach 1921-1929 na przemian grafikę w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu u Jana Jerzego Wronieckiego i malarstwo w ASP w Krakowie u Fryderyka Pautscha i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Z tym ostatnim w 1929 przeniósł się do Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie zakończył edukację w 1931. Od 1932 pozostawał w przyjaźni z Tadeuszem Piotrem Potworowskim. Wraz z uczniami Kowarskiego należał do grupy „Pryzmat” (1933-1939). W 1935 wyjechał do Paryża i stamtąd do Włoch. Po powrocie powierzono mu prowadzenie galerii pn. Salon 35 w Poznaniu, co czynił do wybuchu II wojny, organizując tam ponad 50 wystaw. W 1937 odbył z Potworowskim podróż do Grecji i Włoch. Lata wojny i okupacji przetrwał w Poznaniu, pracując jako robotnik i prowadząc tajne nauczanie rysunku. W 1945 został wybrany na pierwszego prezesa ZPAP i objął kierownictwo reaktywowanej Szkoły Sztuk Zdobniczych (od 1946 Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych). W 1947 otrzymał Katedrę Malarstwa Dekoracyjnego ASP w Krakowie i w 1950 osiadł tam na stałe. Jego malarstwo jest indywidualną, świadomą syntezą koloryzmu i tendencji bliskich kubizmowi. Cechuje je naturalna harmonia i koherencja kompozycji, koloru, planów przestrzennych. Taranczewski należy też do najwybitniejszych powojennych twórców malarstwa monumentalnego. Wykonał m.in. plafon auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza (1947), freski w kościołach Najświętszej Panny Marii (1954) i św. Marcina w Poznaniu (1957), a także witraże w katedrach poznańskiej i warszawskiej.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2000-11-19 2 300 zł 16 000 zł N/A PLN USD