Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

- 19 listopada 2000

Ostatni obiekt z tej aukcji

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
WENECJA - KRAKóW
Nr:
1773
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
130 cm x 89 cm
Cena wywoławcza:
3 200 zł
Cena uzyskana:
10 000 zł

IInformacje o dziele:

Sygnowany p.d.: WENECJA – KRAKÓW, obok: 1999 / E. DWURNIK na odwr. sygn. l. g.: IX [w kółku] – 949 / 2484 [w ramce], p.g.: 1999 / E. DWURNIK / KRAKÓW [w ramce] Charakterystyczną cechą twórczości Dwurnika jest układanie prac w cykle, które niekiedy łączą się ze sobą. Obraz Wenecja-Kraków jest tego przykładem. Przede wszystkim nosi cechy najstarszego w dorobku artysty cyklu Podróże autostopem, zapoczątkowanego już w 1965. W latach 90. artysta nawiązał doń w cyklu wedut pt. Niebieskie miasta (od 1993), w którym prezentuje syntetyczne i w dużym stopniu fantastyczne „portrety” miast, zazwyczaj zagranicznych metropolii, utrzymane w jednolitej błękitnej kolorystyce. W przypadku opisywanego obrazu względnie zgodny z rzeczywistością (łącznie z kolorystyką budowli) widok krakowskiego ryn-ku z góry walczy o lepsze z dodanymi mu cechami „weneckimi”: lustrem wody i szarobłękitną barwą.

Edward Dwurnik:

Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2000-11-19 3 200 zł 10 000 zł N/A PLN USD