IInformacje o dziele:
ILUSTRACJA DO BOSKIEJ KOMEDII DANTEGO – Czyściec, Pieśń V: Zarzuty Wergilego (Reproches de Virgile), 1951-1952
drzeworyt barwny, papier kremowy z filigranem B.F.K. RIVES, odbitka: 24,8 x 17,5 cm, papier: 33,3 x 26,6 cm
sygn. z matrycy śr.d.: DALI [w ramce] w l.d. rogu napis oł: 55
Praca opisana i reprodukowana w katalogu:
- Salvador Dali. Catalogue Raisonné of Prints II. Lithographs and Wood Engravings 1956-1980. Edited by Ralf Michler and Lutz W. Löpsinger, Prestel, Munich – New York 1995, s. 107, kat. 1077
Jedna ze 100 ilustracji wykonanaych przez Salvadora Dali na zlecenie rządu włoskiego do luksusowej edycji “Boskiej Komedii” Dantego z okazji 700-lecia jego urodzin. Technika określana w literaturze jako drzeworyt, była w istocie drukiem płaskim z matryc drewnianych.
Obraz nie jest oprawiony.
Salvador Dali:
Salvador Dali (Figueres 11 V 1904 – Figueres 23 I 1989) w 1921 rozpoczął studia w Akademii San Fernando w Madrycie, do której uczęszczał z przerwami do 1926, kiedy relegowano go (nie po raz pierwszy) za anarchistyczne poglądy i ekscentryczne zachowanie. Do jego przyjaciół z czasów studenckich należeli m.in. Federico Garcia Lorca, Luis Bunuel, Rafael Alberti. Dali pasjonował się nowymi kierunkami w sztuce, wystawiał od 1925, sporo też pisał do czasopism artystycznych. W 1926 po raz pierwszy wyjechał do Paryża, gdzie poznał Picassa; ponownie był tam w 1928 i tym razem poznał Tristana Tzarę i grono surrealistów skupionych wokół André Bretona. W 1929 wspólnie z Bunuelem nakręcili film "Pies andaluzyjski". Latem poznał i związał się z Galą Eluard, odtąd dozgonną muzą. W ciągu lat 30. obmyślił i wypraktykował własną metodę tzw. paranoiczno-krytyczną, wtedy też powstały najbardziej znane jego dzieła, jak "Uporczywość pamięci" (1931). Niewielki ten obraz, wystawiony w tymże roku w Nowym Jorku na wystawie surrealistów, stał się symbolem ruchu i otworzył artyście drogę do kariery w stylu amerykańskim. Dali i Gala przebywali w USA wielokrotnie, najdłużej w latach 1939-1948, po ucieczce z ogarniętej wojną domową Hiszpanii i z kolei z zagrożonego okupacją niemiecką Paryża. Po powrocie do Hiszpanii nastąpił „okres mistyczny” w twórczości Dalego, w którym powstawały wielkie kompozycje oparte na religijnych kanonach ikonograficznych ("Madonna z Port Lligat", "Ostatnia Wieczerza"). W 1964 opublikował "Dziennik geniusza". Ostatnie lata artysty upłynęły pod znakiem podróży i ekstrawagancji. Po śmierci Gali w 1982 Dali pozostawał do końca w dobrowolnym odosobnieniu.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-04-18 | 13 | 2 000 zł | 2 600 zł | N/A PLN USD |