IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: J.B.
Obrazowi towarzyszy ekspertyza dr. M. Klareckiego z 5 maja 2017.
Proweniencja: kolekcja rodziny hr. Zamoyskich.
Prezentowany tu Pejzaż z wędrującą kobietą jest przedmiotem obszernego opracowania autorstwa dr. Mariusza Klareckiego, badacza twórczości Józefa Brandta. Autor - omawiając wyczerpująco rolę pejzażu w malarstwie artysty i przywołując liczne analogie - datuje obraz na okres ok. 1870 roku. Przytacza również przykłady innych prac malarza, sygnowanych analogicznie literami „J. B.“, czyli formą podpisu „stosowaną przez Brandta na niewielkich i szkicowo ujętych obrazach w latach 1860-1880, a także na niektórych płótnach dużych formatów z późniejszego okresu twórczości artysty“.
Autor opinii wysuwa również przypuszczenie, że „obraz musiał powstać w plenerze [i] jest malarskim zapisem wrażeń z wycieczki lub dalszej podróży artysty.“ Ponadto cechy stylowe przedstawienia - „rysunek postaci, temat obrazu, sposób kładzenia farby, użyta kolorystyka, rodzaj stosowanej przez artystę sygnatury, a także format pracy świadczą o bezspornym autorstwie...
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-06-11 | 5 | 38 000 zł | 51 000 zł | N/A PLN USD |