-
obraz w ramie
-
odwrocie
-
Zachód słońca. Jezioro Świteź (olej, płótno, 116,5 x 212; Muzeum Okręgowe w Tarnowie)
IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI
Na odwrocie - wzdłuż dolnej krawędzi - napis ołówkiem: Niniejszym zaświadczam autentyczność pracy mojego Ojca | śp. Józefa Chełmońskiego | Zofia z Chełmońskich Austowa
Plenerowe studium wrażliwie oddające nastrój i kolory pejzażu, malowane o zachodzie słońca nad Świtezią - znajduje swą kontynuację w dużym obrazie Zachód słońca. Jezioro Świteź (olej, płótno, 116,5 x 212; Muzeum Okręgowe w Tarnowie) - fotografia poniżej.
Artysta miał bowiem w zwyczaju notować wrażenia i interesujące go motywy krajobrazu. Rysował ołówkiem, malował niewielkie studia akwarelowe i olejne, będące zapisami chwili, światła i barw. Taka „dokumentacja“ służyła mu później przy malowaniu większych obrazów, które powstawały już w pracowni.
Porównaj, np. reprodukcję w albumie: T. Matuszczak, Józef Chełmoński, Wyd. Kluszczyński, Kraków 2003, il. na s. 96.
Józef Chełmoński:
Józef Chełmoński (Boczki k. Łowicza 1849 - Kuklówka k. Grodziska Mazowieckiego 1914) był jednym z najbardziej znanych przedstawicieli polskiego malarstwa realistycznego, twórcą rozległych pejzaży z Ukrainy i Podola, rozpędzonych zaprzęgów końskich - znanych Trojek i Czwórek - oraz wiejskich scen rodzajowych i nastrojowych pejzaży mazowieckich. Artysta - w latach 1867-1871 - kształcił się u Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej. W latach 1871-1874 przebywał w Monachium, gdzie krótko uczył się w Akademii u Hermanna Anschütza i Alexandra Strähubera, i gdzie znaczny wpływ na jego twórczość wywarło zetknięcie się z polskimi „monachijczykami”, głównie Józefem Brandtem i Maksymilianem Gierymskim. Kolejne dwanaście lat spędził w Paryżu. Pobyt tam przyniósł mu sławę i uznanie – wystawiał na oficjalnych Salonach paryskich, a wiele jego prac znalazło nabywców wśród europejskich i amerykańskich kolekcjonerów. Do kraju wrócił w roku 1887, przez dwa lata mieszkał w Warszawie, a następnie osiadł na stałe w majątku Kuklówka na Mazowszu. Malowane wówczas obrazy to przede wszystkim nastrojowe pejzaże często z motywami ptaków czy zwierząt, w których artysta dawał wyraz swego emocjonalnego i pełnego zachwytu stosunku do natury. Obok twórczości malarskiej Chełmoński zajmował się także grafiką i ilustratorstwem – w latach 1884-1892 współpracował, np. z paryskim „Le Monde Illustré”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-06-11 | 4 | 9 000 zł | 21 000 zł | N/A PLN USD |