Agra Art | Aukcje

- 11 czerwca 2017

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
NA PRZEŁĘCZY, 1886
Nr:
23394
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
62.5 cm x 91 cm
Cena wywoławcza:
80 000 zł
Cena uzyskana:
80 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. l.d.: M.G. Wywiórski | Monachium 86

 

Obraz "Na przełęczy" pochodzi z wczesnego okresu twórczości Michała Wywiórskiego, który - w latach 1883-1887 - studiował i w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, i równolegle w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Podobne „kaukaskie“ motywy cieszyły się wówczas popularnością wśród wielu malarzy monachijskich, zafascynowanych egzotyką tematu, „romantyczną“ aurą opowieści o Szamilu i walkach ludów Kaukazu o niepodległość.

 

Obraz jest przy tym wyraźnie inspirowany - tematycznie i formalnie - malarstwem ówczesnych nauczycieli artysty, Brandta i Wierusza-Kowalskiego. Swobodna technika malarska, światło i żywy koloryt podnoszą walory tego efektownego płótna.

 

 

Michał Gorstkin Wywiórski:

Michał Gorstkin Wywiórski (Warszawa 1861 - Berlin 1926) w latach 1883-1887 studiował w Monachium; w Akademii u profesorów Karla Raupa i Nikolausa Gysisa oraz równolegle w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. W 1884 debiutował na wystawie w krakowskim TPSP, swoje prace pokazywał też w Monachium, gdzie w 1894 na międzynarodowej wystawie w Glaspalast został wyróżniony medalem za obraz Z puszczy litewskiej. W 1895 przeniósł się do Berlina, zaproszony przez Wojciecha Kossaka i Juliana Fałata do pracy przy panoramie Berezyna (1895-1896). W Berlinie zamieszkał na dłużej, a następnie przebywał w Wielkopolsce i w Warszawie. Współpracował też z Janem Styką przy panoramie Bitwa pod Sybinem (1897), a w 1900 wspólnie z Kossakiem podróżował do Hiszpanii i Egiptu, aby wykonać szkice plenerowe do zamierzonych panoram Somosierra (nie zrealizowana) i Bitwa pod piramidami (1901). Wyjeżdżał także na Litwę, wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie. We wczesnej fazie twórczości, pod silnym wpływem Brandta i Wierusza-Kowalskiego, malował sceny myśliwskie i rodzajowe oraz obrazy z Tatarami, Kozakami czy Czerkiesami, które przyniosły mu powodzenie na monachijskim rynku sztuki. Z czasem naczelnym tematem jego malarstwa stał się czysty pejzaż, postrzegany i malowany wrażliwie i z upodobaniem.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2017-06-11 27 80 000 zł 80 000 zł N/A PLN USD