Agra Art | Aukcje

- 11 czerwca 2017

Włodzimierz Tetmajer, SCENA MITOLOGICZNA-KOBIETY NA BRZEGU MORZA, PO191
  • odwrocie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
SCENA MITOLOGICZNA-KOBIETY NA BRZEGU MORZA, PO191
Nr:
23414
Technika:
olej, tektura
Wymiary:
65 cm x 49.5 cm
Cena wywoławcza:
15 000 zł
Cena uzyskana:
18 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. l.d.: WT

Na odwrocie naklejona karta (maszynopis) z orzeczeniem wydanym przez prof. dr Stanisława Dąbrowskiego (Kraków), który potwierdza autorstwo W. Tetmajera i określa obraz jako Scenę mitologiczną z trzema Gracjami i biegnącą ku nim kobietą. Orzeczenie potwierdzone jest podpisem rzeczoznawcy i czterema imiennymi pieczątkami.

Na odwrocie wypełniony atramentem stempel z „metryczką“ obrazu. Ponadto na odwrocie i ramie dwa własnościowe stemple.

 

Proweniencja:
kolekcja pp. Krystyny i Wiesława Ochmanów.

 

 

Włodzimierz Tetmajer:

Włodzimierz Przerwa-Tetmajer (Harklowa koło Ludźmierza na Podhalu 1862 - Kraków 1923), przyrodni brat poety Kazimierza, naukę malarstwa rozpoczął wcześnie; już od 1875 uczęszczał na zajęcia do Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie następnie (z przerwami) kształcił się do 1895 - początkowo u Franciszka Cynka, Leopolda Loefflera i Władysława Łuszczkiewicza, a po 1889 u Jana Matejki. Równolegle studiował filologię klasyczną na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1882 uczył się jeszcze w Akademii Wiedeńskiej, a w latach 1886-89 w Akademii Monachijskiej u Aleksandra Wagnera. Studia uzupełniał w paryskiej Académie Colarossi. Stypendium cesarskie umożliwiło mu wyjazd do Rzymu. Po powrocie mieszkał w Krakowie. W 1890 ożenił się z Anną Mikołajczykówną, córką gospodarza z podkrakowskiej wsi Bronowice, gdzie sam często przebywał, a w 1895 zamieszkał na stałe. W 1901 założył i następnie przez kilka lat prowadził szkołę malarstwa dla kobiet. Od 1899 był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”; w 1901 jednym z założycieli Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana”; w 1908 współzałożycielem grupy „Zero”. Był wybitnym przedstawicielem nurtu „ludowości”, malarzem obyczajów, pracy i krajobrazu podkrakowskiej wsi. We wcześniejszym okresie tworzył w duchu akademickiego, monachijskiego realizmu. Później wykształcił własny, oryginalny styl - kompozycja jego obrazów była swobodna, malował szerokimi pociągnięciami pędzla, używał jasnych, żywych barw. W latach 1892-1894 współpracował z Wojciechem Kossakiem i Janem Styką przy Panoramie Racławickiej. Projektował witraże, zajmował się ilustratorstwem i malarstwem ściennym, m.in. w 1902 wykonał polichromię kaplicy królowej Zofii w Katedrze na Wawelu. Artysta był pierwowzorem postaci Gospodarza w dramacie S. Wyspiańskiego Wesele.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2017-06-11 45 15 000 zł 18 000 zł N/A PLN USD