IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: A. Karpiński
Na odwrocie, pośrodku autorski napis atramentem: „Mimoza“ | Stwierdzam oryginalność | mojej pracy | własnoręcznym podpisem, | A. Karpiński. | Kraków d 27-VII 1950.
Poniżej stempel: No 29. Ponadto zatarty napis ołówkiem: 50 x 70 cm. Inne napisy ołówkiem i kredką zatarte.
U dołu nalepka (maszynopis): Ze zbioru Inż. T. Litawińskiego | Alfons Karpiński 1875 - | „Mimoza“ | olej. tekt. rozm. 50 x 70 cm | sygn. Na nalepce stempel jak powyżej: No 29.
Proweniencja:
według nalepki na odwrocie obraz czasowo znajdował się w znanej kolekcji inż. Tadeusza Litawińskiego (1902-1986) w Zakopanem, przekazanej Muzeum Uniwersyteckiemu KUL w Lublinie „aby piękno służyło innym“.
Alfons Karpiński:
Alfons Karpiński (Rozwadów, dziś dzielnica Stalowej Woli 1875 - Kraków 1961) w latach 1891-1899 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Floriana Cynka, Izydora Jabłońskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Leona Wyczółkowskiego, a następnie kształcił się jeszcze u Antona Ažbégo w Monachium (1903), u Kazimierza Pochwalskiego w Wiedniu, a od 1907 także w Paryżu. Podróżował do Włoch i Londynu. Stale mieszkał w Krakowie; związany z tamtejszym środowiskiem skupionym wokół „Zielonego Balonika” projektował dekoracje do przedstawień kabaretu. Należał do Tow. Artystów Polskich „Sztuka”, grupy „Zero”, był członkiem wiedeńskiego stowarzyszenia „Secesja” i krakowskiego TPSP. Uczestniczył w wielu wystawach w kraju i za granicą. W czasie I wojny światowej służył w armii austriackiej. Na bogatą twórczość artysty składają się wczesne sceny rodzajowe z podkrakowskiej wsi, pejzaże i portrety, wśród nich zwłaszcza portrety kobiece, które przyniosły mu szczególną popularność. Z czasem głównym – obok portretu – tematem jego obrazów stały się martwe natury z kwiatami, dekoracyjne kompozycje o stonowanej gamie barwnej. Artysta zajmował się także grafiką i ilustratorstwem.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-06-11 | 63 | 8 000 zł | 14 000 zł | N/A PLN USD |