Agra Art | Aukcje

- 11 czerwca 2017

Henryk Stażewski, RELIEF, 1982
  • Odwrocie obrazu.


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
RELIEF, 1982
Nr:
23465
Technika:
akryl, płyta pilśniowa
Wymiary:
51.5 cm x 51.5 cm
Cena wywoławcza:
40 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. na odwrocie ołówkiem na płycie: 1982 | H. Stażewski

Na odwrocie maszynowo pisana nalepka: Kunstler: Henryk Stażewski | Titel: | Technik: collage - acryl | Grosse: 52 x 52 cm | Jahr: 1982; oraz nalepka z numerem: 02/06/09

 

Obraz posiada ekspertyzę sporządzoną przez dr Bożenę Kowalską dnia 11 maja 2017, stwierdzającą, że obraz jest oryginalną pracą Henryka Stażewskiego.

„...kompozycja jest pełna prostoty, oszczędna, prawie ascetyczna, zgodnie z zasadami twórczości Stażewskiego i - w zgodzie z jego polotem i swobodą - uchylająca się symetrii. Obraz jest malowany bardzo cienką, niemal przezroczystą warstwą farby, jak to miał Stażewski w zwyczaju. Ciemno-szara z dodatkiem niebieskości barwa spodniej płyty, stanowiącej tło, jest też dla wielu tego rodzaju reliefowych obrazów Stażewskiego typowa.


Obraz nie posiada numeracji, co zdarzało się artyście coraz częściej od 1980 r., aż do jej całkowitego zaprzestania ok. 1985....


[z ekspertyzy dr Bożeny Kowalskiej]

Henryk Stażewski:

Henryk Stażewski (Warszawa 9 I 1894 - Warszawa 10 VI 1988) studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-1920. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem „Formiści” (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich trudnił się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie – były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzyna-rodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: „Blok” (1924-1926), „Praesens” (1926-1930), „Cercle et Carré” (1929-1931), „Abstraction-Création” (1931-1939), „a. r.” (1932-1939). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-1939). W 1930 był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac, będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak collages, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac). Był laureatem wielu nagród i odznaczeń krajowych i zagranicznych, w tym Nagrody Herdera, Wiedeń 1972.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2017-06-11 91 40 000 zł - N/A PLN