Agra Art | Aukcje

- 13 czerwca 2017

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
WĘDROWIEC (RYCINA PRZY STRONIE TYTUłOWEJ)
Nr:
23491
Technika:
miękki werniks, papier welinowy
Wymiary:
15 cm x 9.7 cm
Cena wywoławcza:
500 zł
Cena uzyskana:
800 zł

IInformacje o dziele:

miękki werniks, papier welinowy ze znakiem wodnym: ARCHES

15 x 9,7 cm (odcisk płyty: 15,9 x 11 cm)

 

Rycina jest jedną ilustracji do książki La Porte Lourde. Poèmes en prose de René Morand, dessins hors-texte par Eugene Zak, wydanej przez Galerie Zak w Paryżu w roku 1929 w nakładzie 300 egz. + 10 egz. niesprzedażnych. Książka zawiera dziewięć oryginalnych rycin, wykonanych techniką miękkiego werniksu. Egzemplarze książki znajdują się, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz w zbiorach prywatnych.

 

Rycina jest opisana i reprodukowana w katalogu:
- B. Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 220, nr kat. IV/1, il.  

Eugeniusz Zak:

Eugeniusz Zak (Żak) (Mogilno/Mohylno w dawnej guberni mińskiej 1884 – Paryż 1926) dzieciństwo spędził w Mogilnie (Mohylnie) i (od 1892) w Warszawie. W roku 1902 wyjechał do Paryża, gdzie studiował w École des Beaux-Arts u Jeana Léona Gérôme’a i w Académie Colarossi u Alberta Besnarda. W 1903 podróżował do Włoch, był w Rzymie, we Florencji, Pizie, Mediolanie. Następnie pojechał do Monachium, gdzie przez pół roku kształcił się u Antona Ažbego. W 1904 powrócił do Paryża i zadebiutował w Salonie Jesiennym. W Paryżu pozostał do 1914, później przeniósł się do Vence i Nicei. Lata 1916-1921 spędził w Polsce. W 1921 wyjechał do Niemiec; mieszkał w Bonn (gdzie wykonał polichromie do willi architekta F.A. Breuhausa), później w Berlinie. W 1923 wrócił do Paryża. Wiele wystawiał, biorąc m.in. udział w paryskich Salonach, w wystawach w Barcelonie (1912), Wenecji (Biennale 1914), Wiedniu (1915). Czynnie uczestniczył także w polskim życiu artystycznym – należał do Tow. Artystów Polskich „Sztuka”, wystawiał też z Formistami, był współzałożycielem ugrupowania „Rytm”. Był jednym z najwybitniejszych polskich artystów tzw. École de Paris. Inspiracji szukał w sztuce renesansu, w malarstwie Cezane’a i Picassa. We wcześniejszym okresie twórczości malował portrety oraz wykonywał – inspirowane sztuką renesansową – sangwinowe rysunki głów i popiersi. Malował też idealizowane, liryczne i poetyckie w nastroju sceny w pejzażu, a po 1920 kompozycje figuralne z jedną lub kilkoma postaciami pasterzy, tancerek, arlekinów we wnętrzach lub w pejzażu. Jego obrazy przesycone są łagodnym nastrojem melancholii i zadumy. Wiotkie sylwetki przedstawianych postaci artysta poddawał swoistej stylizacji – wydłużając proporcje i nadając im giętkie, niemal taneczne pozy. Obrazy te odznaczają się dekoracyjnością, rytmicznymi, „tanecznymi” układami form, miękkim światłocieniowym modelunkiem, a często także efektami fakturowymi.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2017-06-13 72 500 zł 800 zł N/A PLN USD