IInformacje o dziele:
tektura (pierwotnie nabita na krosno)
sygn. u dołu, wzdłuż lewej krawędzi: J Malczewski 1922
Na odwrocie szkic postaci siedzącej kobiety w ujęciu 3/4, po kolana (kompozycja w formacie pionowym).
Obraz przedstawia Pytię, kapłankę świątyni Apollina w Delfach, przybytku słynnej wyroczni. Pytia była wieszczką - siedząc nad głęboką rozpadliną skalną, z której wydobywały się opary gazów ziemnych, przepowiadała przyszłość w ciemnych nieraz i niezrozumiałych słowach.
W tle, na wzgórzach widać grecką świątynię, a ze skłębionych oparów wynurzają się popiersia mężczyzn - zapewne kapłanów (?) porządkujących zagadkowe słowa wyroczni.
Motyw ten Malczewski malował kilkakrotnie już wcześniej, w roku 1917; obrazy przedstawiające grecką wieszczkę znajdują się w zbiorach Lwowskiej Galerii, w Muzeum Narodowym w Krakowie i Muzeum Narodowym w Kielcach. Powstały w ostatnim roku wojny i jak zwykle u Malczewskiego niosą odniesienia, pytania i nadzieje dotyczące przyszłości Polski. Tak też odczytywać można i nasz obraz, znów zawierający pytanie o przyszłość niepodległego już kraju. Zagadkowy uśmiech wieszczki sugeruje...
Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-10-15 | 7 | 150 000 zł | 154 000 zł | N/A PLN USD |