IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Józef Mehoffer 1914
Obraz przedstawia widok na dom i ogród Jadwigi i Józefa Mehofferów w Jankówce pod Krakowem. Jak wspomina Antoni Waśkowski, artysta kupił ten stary drewniany dworek w roku 1908 - Od dworku spadał łagodnie ku południowi duży ogród - znamy go z obrazów Mehoffera - pełen kwiatów, a w dole był sad. Przy ścianie dworku - przyzba... Artysta urządził i zaprojektował zarówno wnętrza dworu, jak i otaczający go wspaniały ogród, urzekający rozmaitością zmieniających się barw kwiatów, zieleni drzew i krzewów. W Jankówce namalował wiele rozsłonecznionych, pogodnych obrazów - piękne Słońce majowe (1911), Czerwoną parasolkę (1911) czy - jak na naszym obrazie - widoki ukwieconych ogrodowych tarasów schodzących w dół ku sadom i dolinie rzeki. W swoim dworku Mehofferowie często gościli przyjaciół i znajomych, a w letnie wieczory - zapadało wśród gości milczące zasłuchanie... Z dworku, przez otwarte okna dochodziła muzyka: Egon Petri grał Bacha, Beethovena i Liszta. Grywał tu również Zygmunt Przeorski, Zygmunt Dygat a Karol Hubert Roztworowski... tam pisał „Judasza“ i „Kaligulę“... (wszystkie cytaty: A. Waśkowski, Znajomi z tamtych lat, Kraków...
Józef Mehoffer:
Józef Mehoffer (Ropczyce 1869-Wadowice 1946) - malarz, grafik, scenograf i pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego był najwybitniejszym polskim twórcą witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux Arts i Accadémie Colarossi - swą drogę twórczą rozpoczął w latach 1889-1891 od pracy nad polichromią Kościoła Mariackiego w Krakowie (pod kierunkiem Matejki). W roku 1895 otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii (ich realizacja trwała aż do 1934). W latach następnych otrzymywał różne inne zamówienia na witraże i polichromie, m.in. dla katedry na Wawelu i w Płocku, katedry Ormiańskiej we Lwowie, dla kościołów w Opawie, Onnes w Szwajcarii, w Jutrosinie, we Włocławku czy Przemyślu (nie wszystkie zrealizowane). Był wybitnym reprezentantem sztuki secesji. Tworzył dekoracyjnie traktowane portrety, w tym autoportrety i portrety żony, a także obrazy o zabarwieniu rodzajowym, które w latach 1895-1917 zyskiwały wymowę kompozycji symbolicznych. Malował także pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu. Z mistrzowską biegłością posługiwał się różnymi technikami - olejem, temperą, akwarelą i gwaszem - zajmował się także grafiką. Ostatnia wielka wystawa dzieł artysty, zatytułowana Opus magnum, odbyła się w roku 2000 w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-10-15 | 16 | 260 000 zł | 550 000 zł | N/A PLN USD |