IInformacje o dziele:
wymiary 164 x 45 x 45 cm
z tyłu figury metalowa tabliczka z napisem:
IBIS | ABAKANOWICZ | 2008
Figura Ibisa Magdaleny Abakanowicz nawiązuje do serii 14 figur Coexistance stworzonej w 2002 roku. Wcześniejsze figury jej Tłumów (Crowd), były formami przypominającymi odciski ciała człowieka bez głów, czasem bez rąk, zawsze zdeformowane. Z przodu gotowe do konfrontacji, z tyłu puste - wydrążone - słabe. Tym razem Abakanowicz obarcza figury ludzkie głowami zwierzęcymi, tworząc formy „zwierzo-ludzi“, silniejsze, tajemnicze, wiążące świat człowieka z naturą. Po serii 14 figur wystawionych w 2003 roku pod tytułem Coexistance w Galerii Marlborough w Nowym Jorku (7 X - 3 XI 2003), artystka wielokrotnie wraca do tych form, tworząc w latach 2003-2010 kolejne figury. Każda z nich ma swoje indywidualne rysy, nosi tajemnicze imiona, tworząc nowe byty.
Powstają figury zarówno w jucie utwardzonej żywicą: Dream (2003), Kozioł (2003), Lis (2005), Parys i Odys (2005), Tur (2006), Przyjaciele (2009), Monster (2009), Bracia (2010), a także prace w odlewach brązowych: Jasnal (2005), Folgard (2005),...
Magdalena Abakanowicz:
Magdalena Abakanowicz (Falenty k. Warszawy 20 VI 1930 - Warszawa 20. IV 2017) studiowała w Gdańsku (1949-1950) i w warszawskiej ASP (1950-1954). Wykładała w PWSSP w Poznaniu (1965-1990). Od pocz. lat 60. zajmowała się tkaniną unikatową, tworząc autorskie formy przestrzenne, nazwane od jej nazwiska „abakanami“. W 1965 zdobyła Złoty Medal na II Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Sao Paulo. W latach 70. zaczęła tworzyć cykle figuralne z juty utwardzanej żywicą: „Alteracje“ (od 1974), „Plecy“ (1976-80), „Embriologia“ (1978-80), "Tłumy" (od 1986). Od lat 80. artystka uprawia rzeźbę plenerową, używając drewna, gliny, kamienia i odlewów (grupy „Tłum“, „Katharsis“ w prywatnej kolekcji we Włoszech, „Negev“ - 7 kolosalnych kamiennych kół w parku Israel Museum w Jerozolimie). W 1987 zaczęła pracę nad „Grami wojennymi“, wielkimi formami przypominającymi pociski, konstruowanymi z naturalnego drewna i żelaza. Od 1991 rozwija koncepcję „architektury arborealnej“, pierwotnie projektowanej jako przedłużenie osi La Defense w Paryżu, którą propaguje jako rozwiązanie problemów wielkich aglomeracji. Uczestniczyła w najważniejszych przeglądach sztuki współczesnej, jak Biennale w Sao Paulo (1965, 1979), Biennale w Wenecji (1968, 1980) i in. Jest laureatką wielu polskich i zagranicznych nagród.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-10-15 | 103 | 190 000 zł | - | N/A PLN USD |