IInformacje o dziele:
sygn. p.g.: E. DWURNIK 73.;
l.g.: >>PRZYSIĘGA NA WIERNOŚĆ<<; p.d.: 101.
na odwr. na płótnie sygnatura i napis: 101 [w ramce] E. DWURNIK | 73.
Na odwrocie na płótnie nalepki:
- 1. informacyjna autorska z datą 13 I 1973;
- 2. z wystawy w Galerii Studio (16 XII 1974 - 15 I 1975);
- 3. zaproszenie na wystawę ZPAP i BWA w Toruniu, 15 IX - 10 X 1976;
- 4. zaproszenie na spotkanie autorskie z Edwardem Dwurnikiem, salon BWA Zamość, 25 V 1974;
Na odwrocie na krośnie nalepki:
- 1. BWA Białystok 1979;
- 2. Alvar-Aalto-Museo Finlandia;
- 3. Muzeum w Chełmie, Galeria 72, 26 I - 20 II 1984 r.;
- 4. BWA Wałbrzych [uszkodzona];
- 5. BWA Płock 1982;
- 6. BWA Łódź, ZPAP 1978;
- 7. Galeria Sztuki Współczesnej BWA Olsztyn, grudzień 1980.
Obraz opisany i wystawiany:
Edward Dwurnik:
Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-10-15 | 125 | 36 000 zł | - | N/A PLN USD |