Agra Art | Aukcje

- 10 grudnia 2017

Wojciech Kossak, POLOWANIE PAR FORCE, 1903
  • odwrocie

  • obraz w ramie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
POLOWANIE PAR FORCE, 1903
Nr:
24071
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
53 cm x 100.3 cm
Cena wywoławcza:
100 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

POLOWANIE PAR FORCE U JÓZEFA HR. POTOCKIEGO W ANTONINACH, 1903

sygn. l.d. WKossak | 1903 [w sygnaturze inicjały wiązane]

 

Polowania par force – jeden z ulubionych tematów malarstwa Wojciecha Kossaka – dawały artyście możliwość przedstawiania koni, ujmowanych w żywiołowym, gwałtownym ruchu. Takich obrazów namalował wiele – do najwcześniejszych i najsłynniejszych należy Polowanie cesarskie w Gödöllo (1887; ol. pł. 111 x 194 cm), na którym – wśród galopujących, portretowo potraktowanych, jeźdźców – artysta umieścił samego cesarza Franciszka Józefa. Innym – także bardzo reprezentacyjnym obrazem – było Polowanie par force u Józefa Potockiego w Antoninach z roku 1909 (ol. pł. 109 x 165 cm); na nim również znalazły się portrety uczestników.

 

Do Antonin na Wołyniu, majątku Józefa Mikołaja hr. Potockiego, Kossak jeździł kilkakrotnie, gromadząc wrażenia, szkice pejzażowe, a także studia portretowe do zamówionego przez gospodarza dużego obrazu. Po raz pierwszy był w Antoninach w roku 1903. Plonem tej wizyty był właśnie prezentowany tu obraz z kawalkadą jeźdźców...

więcej

Wojciech Kossak:

Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942 ) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Somosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz liczne portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2017-12-10 13 100 000 zł - N/A PLN USD