IInformacje o dziele:
NOC KSIĘŻYCOWA (FONTANNA W OGRODZIE)
sygn. na odwrocie p.g.: W K
Noc, którą widzisz w słodkim snu oprzędzie,
Jest przez Anioła wykuta w kamieniu...
(G.B. Strozzi; przkł. L. Staff)
W malarstwie Wilhelma Kotarbińskiego często pojawiają się obrazy wplatające się w nurt symbolizmu przełomu XIX i XX w. Są wśród nich nokturny – widoki nocy, zmierzchów i świtów – o sugestywnym, sennym nastroju jakiejś nieokreślonej tajemnicy, tęsknocie, niepewności znaczeń. Artysta buduje je w oparciu o kontrasty ciemności i wątłego księżycowego światła, wydobywającego z głębokiego mroku kształty postaci, roślin, przedmiotów, budowli. Pojawiający się w tych obrazach ludzie – cisi, zamyśleni, melancholijni – wydają się prawie bezcielesnymi zjawami pochłoniętymi przez ciszę nocy.
Podobny, elegijny nastrój odnajdujemy w obrazie Noc księżycowa. Z ciemności i bezruchu ogrodu wyłania się oświetlona zimnym blaskiem księżyca czasza marmurowej fontanny i rosnące...
Wilhelm Kotarbiński:
Wilhelm Kotarbiński (Nieborów 1849 – Kijów 1921) kształcił się w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Rafała Hadziewicza (lata1867-1871), a od roku 1872 także w Akademii Św. Łukasza w Rzymie. Po ukończeniu studiów otworzył w Rzymie własną pracownię, w której udzielał także lekcji rysunków; jego uczennicą była m.in. Maria Baszkircew. Do kraju wrócił w 1888 i odtąd przebywał głównie we własnym majątku Kalsk (lub Kulsk) na Białorusi. Stamtąd wielokrotnie wyjeżdżał do Kijowa, gdzie miał pracownię w hotelu Praga, uczestniczył w wystawach kijowskiego Tow. Artystycznego, a w 1893 był współzałożycielem Tow. Malarzy Kijowskich. Wraz z P. Swiedomskim, M. Niestierowem i M. Wrublem pracował przy dekoracji freskami kijowskiego soboru Św. Włodzimierza (ukończone 1894-1895). Był także autorem dekoracyjnych plafonów i malowideł ściennych m.in. w domu M. Tereszczenki i w pałacu B. Chanenki w Kijowie oraz w salonach pałaców w Petersburgu i Moskwie. Malował przede wszystkim kompozycje o tematach biblijnych bądź antycznych – z życia starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu; tworzył też pejzaże oraz sceny fantastyczne i symboliczne. Jego obrazy wyróżniają się wyrafinowaną kolorystyką, swobodną techniką, swoistą stylizacją form i specyficznym, często tajemniczym nastrojem. Największa popularność artysty przypada na dziewięćdziesiąte lata XIX wieku, kiedy – ze względu na „antyczną” tematykę swych obrazów – bywał porównywany z Siemiradzkim. Dzieła Kotarbińskiego rzadko pojawiają się na rynku sztuki; większość jego prac zaginęła bądź uległa zniszczeniu w czasie pierwszej wojny światowej i rewolucji bolszewickiej.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-12-10 | 39 | 150 000 zł | 150 000 zł | N/A PLN USD |