Agra Art | Aukcje

- 10 grudnia 2017

Wojciech Kossak, KASZTANKA MARSZAŁKA, 20 WRZEśNIA 1927
  • obraz w ramie

  • Piłsudski na koniu pozuje Kossakowi do obrazu, „Kurier Codzienny“ 1928 Zdjęcie ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego.

  • Portret konny marszałka Józefa Piłsudskiego, 1928 ol. pł., 108,5 x 92,5 cm, MNW


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KASZTANKA MARSZAŁKA, 20 WRZEśNIA 1927
Nr:
24123
Technika:
olej, tektura
Wymiary:
39.8 cm x 29.7 cm
Cena wywoławcza:
16 000 zł
Cena uzyskana:
42 000 zł

IInformacje o dziele:

napis i sygnatura l.: „Kasztanka Marszałka-. | Wojciech Kossak | Mińsk Mazow 20 wrześ 1927

na odwrocie stemple: – 1. JUL. JAN BUROF | WARSZAWA | Nowy Świat 47; – 2. WYRÓB RAM STYLOWYCH | TWARDOSZ TADEUSZ | Warszawa, Obrońców 20.

Ponadto częściowo czytelne napisy ołówkiem: p.d. i p.g /.../27

 

Studia Kasztanki, ulubionej klaczy Józefa Piłsudskiego, malował Kossak we wrześniu 1927 w Mińsku Mazowieckim w związku z pracą nad konnym portretem Marszałka. Powstały wówczas dwa szkice całej Kasztanki i dwa studia samej głowy. „Wcale nie taka ostatnia ta staruszka Kasztanka /.../ Zaczynam się do tego portretu palić, może być morowy“ – pisał wówczas artysta w liście do żony [W. Kossak, Listy do żony i przyjaciół (1883-1942), opracował K. Olszański), t. II, lata 1908-1942, Kraków 1985, s. 406]. W 1928 ukończył dwie wersje portretu Piłsudskiego na Kasztance – w dużym i mniejszym formacie. Popularność obrazu sprawiła, że w latach następnych artysta namalował jeszcze kilka replik tej kompozycji.

Wojciech Kossak:

Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942 ) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Somosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz liczne portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2017-12-10 46 16 000 zł 42 000 zł N/A PLN USD