Agra Art | Aukcje

- 10 grudnia 2017

Jan Lebenstein, RHINOCÉROS, 1964
  • obraz w ramie

  • odwrocie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
RHINOCÉROS, 1964
Nr:
24120
Technika:
olej, płótno, collage
Wymiary:
50 cm x 99.5 cm
Cena wywoławcza:
110 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: Lebenstein

na odwr. na pł. sygn.: Lebenstein | 1964 | „Rhinocéros“

na g. krośnie napis: Rhinocéros

na śr. listwie napis: 49. oraz nalepka: GALERIA U JEZUITÓW | ZWIĄZEK POLSKICH ARTYSTÓW PLASTYKÓW | JAN LEBENSTEIN | WYSTAWA | 16.6.- 5.7.1997 | POZNAŃ

 

Obraz opisany i wystawiany:

- Jan Lebenstein, malarstwo, grafika, wstęp Gustaw Herling-Grudziński, Czesław Miłosz, Mariusz Rosiak, Galeria u Jezuitów, ZPAP, Poznań 16 VI – 5 VII 1997, kat. poz. 14, il. barwna, s. nlb;

- Express Poznański 1997, nr 130;

- Gazeta Poznańska nr 142, Poznań 1997;

- Gazeta Wyborcza nr 143, Poznań 1997.

 

Po ogromnym międzynarodowym sukcesie, jaki odniosły cykle Figur kreślonych i Figur osiowych
(1956-1960), wbrew wszelkim naciskom ze strony krytyki, artysta poddał swoje dotychczasowe
malarstwo całkowitej metamorfozie. Nastąpiła przemiana Figur osiowych w struktury horyzontalne.
Do powstania Bestiarium przyczyniła się fascynacja Lebensteina galerią paleontologii w Jardin
de Plantes w Paryżu. W Jardin des Plantes czułem tę realność, realność istnienia tych zwierząt.
Nie chciałem w tym następnym etapie imitować czy małpować tego czy innego ichtiozaura, tylko
była to rzeczywista metafora skamieniałego...

więcej

Jan Lebenstein:

Jan Lebenstein (Brześć Litewski 1930 - Kraków 1999) w latach 1948-1954 studiował malarstwo w ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Zaprzyjaźniony w czasie studiów z Mironem Białoszewskim, swą pierwszą wystawę indywidualną pokazał w 1956 w Teatrze na Tarczyńskiej. W 1959 zdobył Grand Prix de la Ville de Paris na I Biennale Młodych w Paryżu i w tym roku przeniósł się na stałe do Paryża. Po seriach "figur kreślonych" (na papierze milimetrowym) i "figur hieratycznych" z lat 1955-1958 maluje cykl "figur osiowych" (1958-1962), które wystawia w Paryżu i USA. Równolegle w 1960 zaczyna rysowane "karnety", rodzaj dziennika, który w przyszłości dostarczy motywów wykorzystanych w obrazach. W latach 1964-1965 maluje "Bestiarium", cykl fakturowych, archaizowanych stworów przypominających prehistoryczne wykopaliska. Bezpośrednio po nich wprowadza do swych obrazów postaci ludzkie i fantastyczne, odgrywające sceny ni to mitologiczne, ni to ze snu, często przesycone erotyką. W 1970 projektuje witraże dla Centre du Dialogue w Paryżu. W W 1971 otrzymuje obywatelstwo francuskie 1974 powstają gwasze inspirowane Folwarkiem zwierzęcym George'a Orwella. W latach 1976-1989 tworzy wyłącznie w technice gwaszu i pastelu, podejmując tematykę mitologiczną i zaczerpniętą z Biblii: cykle ilustracji do Księgi Hioba (wyd. 1979) i do Apokalipsy (wyd. 1986) w nowych przekładach Czesława Miłosza. W 1989 powraca do malarstwa olejnego (cykl "Pergamon"). Artysta otrzymał m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1976, Nagrodę Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1985, Nagrodę im. Jana Cybisa w 1987.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2017-12-10 113 110 000 zł - N/A PLN USD
2023-12-10 117 180 000 zł - N/A PLN USD EUR