IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: TP.
na odwrocie na płótnie sygnatura i napis: TERESA PĄGOWSKA 1973 | TANIEC „LA DANCE“ | 120 x 95 cm
Znakomita malarka, posługująca się niepowtarzalną formą, wypełniająca swe płótna sylwetkami głównie kobiet, w wywiadzie przeprowadzonym przez Elżbietę Dzikowską, tak, m.in. mówi o swej twórczości:
Kobieta jako motyw malarski istnieje od tysięcy lat. Interesuje mnie człowiek, dążę do przełożenia postaci ludzkiej na rodzaj znaku. Znaku zmiennego, bo wywodzącego się z żywego organizmu. A że przeważnie są to znaki mówiące o kobiecie? Pewnie znam je lepiej i wybór dokonał się sam w sposób oczywisty. /.../
Oryginalność własnego zapisu powstaje dzięki genialności bądź bezradności. W jednym i w drugim wypadku trzeba tym kapitałem operować ostrożnie – strasznie on kruchy – by w końcu ów ślad stał się jednym, autonomicznym, rozpoznawalnym...
...akceptuję u odbiorcy jego wyobrażenie na temat mojej wizji. Nie przeszkadza mi inne od zamierzonego przez mnie odczytanie obrazu.
Teresa Pągowska:
Teresa Pągowska (Warszawa 12 VI 1926 - Warszawa 7 II 2007) studiowała malarstwo i techniki ścienne w PWSSP w Poznaniu w pracowni Wacława Taranczewskiego, gdzie uzyskała dyplom w 1951. W latach 1950-1964 pracowała w PWSSP w Gdańsku. Uczestniczyła w restauracji gdańskiej Starówki (1953). W 1958 wywarły na nią wpływ malarstwo i osobowość Piotra Potworowskiego. W 1964 przeniosła się do Warszawy. W latach 1971-1973 była zatrudniona w PWSSP w Łodzi, od 1973 pracowała w ASP w Warszawie. W 1988 uzyskała tytuł profesora zwyczajnego. Wystawiała od lat 50., uczestnicząc m.in. w wystawie w Arsenale w 1955, w Biennale Młodych w Paryżu 1959. W 1963 udział w wystawie „Ecole de Paris“ w Galerie Charpentier przyniósł jej honorowe członkostwo Nouvelle Ecole de Paris i grupy Realités Nouvelles. W latach 1963-1966 wystawiała na Salon de Mai w Paryżu. W 1990 otrzymała Nagrodę Fundacji im. Jurzykowskiego. Wiele podróżowała, zwiedzała, uczestniczyła w życiu artystycznym, unikając jednak wiązania się z grupami artystycznymi. Od początku twórczości, mimo dalekich niekiedy, ekspresyjnych odkształceń, pozostawała wierna figuracji. Malowała cyklami: „Dni” (lata 60.), „Monochromaty” (do 1975), „Figury magiczne” (kontynuacja poprzedniego cyklu w kolorze). Do 1995 preferowała duże formaty, w których często wykorzystywała efekt niegruntowanego płótna. Równolegle powstawały małe studia pojedynczych przedmiotów i znaków. W 1996 wyszedł monograficzny album artystki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-12-10 | 116 | 80 000 zł | 176 000 zł | N/A PLN USD |