Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

- 5 grudnia 1999

Ostatni obiekt z tej aukcji

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
TABUńCZYCY PRZY OGNISKU
Nr:
193
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
60 cm x 104 cm
Cena wywoławcza:
190 000 zł
Cena uzyskana:
450 000 zł

IInformacje o dziele:

Sygnowany p.d.: Józef Brandt | z | Warszawy | Monachium Na odwrocie nalepka z odręcznym napisem w języku angielskim. Obraz, sugestywnie oddający nastrój letniego wieczoru gdzieś w dalekim stepie ukraińskim, przywołuje skojarzenia z„Trylogią” Henryka Sienkiewicza i przypomina o inspiracjach jakie pisarz czerpał z malarstwa Brandta. Wystarczy tu przypomnieć choćby opis obozu Azji Tuhajbejowicza tuż przed napadem nań oddziału pana Nowowiejskiego. Obraz reprodukowany lub opisany w: - „Biesiada Literacka” 1903, I półrocze, il. s. 417; - Józef Brandt, [Album 13 reprodukcji] wyd. A.J.Ostrowski, Łódź (wyd. po 1915),il. nlb. 13.

Józef Brandt:

Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów.

Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy.

Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
1999-12-05 190 000 zł 450 000 zł N/A PLN USD