IInformacje o dziele:
Sygnowany l.g.: 1902 | J Malcz | ewski Na odwrocie: - nalepka wystawy w TZSP w Warszawie z 1925 r.; - nalepka warszawskiego Salonu Sztuki i Antykwariatu Abe Gutnajera; - nalepka wystawy w Krakowie (bez daty); - nalepka wystawy w Warszawie w 1903 r. Prezentowany Autoportret Malczewskiego długo był własnością samego artysty; do 1914 ozdabiając ścianę salonu jego willi na Zwierzyńcu w Krakowie. Poźniej trafił do obiegu kolekcjonerskiego; nie było go już w nowym mieszkaniu przy Krupniczej zajmowanym przez Malczewskich od 1916. Wiadomo, że w l. 1924-1926 obraz należał do warszawskiego antykwariusza Abe Gutnajera i jako jego własność eksponowany był na Jubileuszowej Wystawie w Zachęcie w 1925. Dalsze jego losy nie były dotąd znane – przez lata pozostawał w kolekcji prywatnej i nie był pokazywany na wystawach. Przypominany był jednak przez badaczy twórczości artysty.Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1999-12-05 | 180 000 zł | 340 000 zł | N/A PLN USD |