IInformacje o dziele:
Na odwrocie, na płótnie okrągły stempel: ze stylizowaną literą M (?) i napisem w otoku: MUZEUM Sztuki w Łodzi. Na lewej listwie krosna podobne w formie oznaczenie białą farbą z dopisanym obok numerem XIV.
Ponadto szereg nalepek: - na górnej listwie wąska nalepka ze stemplem: Miejskie Muzeum Historii i Sztuki i odręcznie wpisanymi obok numerami: 1061, Dep. 409., 219 [przekreślone]; - na lewej listwie bocznej nalepka z kilkoma numerami wpisanymi odręcznie, jeden pod drugim: 1061 | II/434 | II/522 | 300 | M I | I/212;
- na listwie dolnej trzy nalepki: - 1. z wpisanym ręcznie numerem: 25; - 2. drukowana, wypełnione ręcznie: MUZEUM SZTUKI W ŁODZI | Autor Axentowicz Teodor | Tytuł „Portret pani” | rozmiar 44 x 36 Nr 1061; - 3. MUZEUM SZTUKI W ŁODZI | Autor Axentowicz T. | Tytuł Portret pani | rozmiar 43,5 x 36,5 Nr SP/M[.]300
Historia i pochodzenie: w latach 1945 do 1991 obraz - jako prywatny depozyt - znajdował się zbiorach w Muzeum Sztuki w Łodzi (stąd oznakowania na odwrocie). Następnie - 25.01.1991 roku - został zwrócony przedwojennym właścicielom.
Portret kobiety Teodora Axentowicza. – obraz datowany na rok 1882 – powstał w pod koniec studiów artysty w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Malowany w duchu monachijskiego realizmu, z wspaniale...
Teodor Axentowicz:
Teodor Axentowicz (Braszów w Siedmiogrodzie 1859 - Kraków 1938) – malarz, pastelista, litograf – był jednym z najbardziej znanych i cenionych malarzy polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Gabriela Hackla, Aleksandra Wagnera, Gyuli Benczúra. Studia uzupełniał w Paryżu, gdzie następnie przebywał przez lat kilkanaście. Brał udział w paryskich Salonach; w 1890 otrzymał członkostwo Société Nationale des Beaux-Arts. W tym czasie wielokrotnie wyjeżdżał również do Londynu. W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). W uczelni tej nauczał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora (lata 1910-11 oraz 1927-28). Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, członkiem wiedeńskiej „Secesji” i współpracownikiem jej pisma „Ver Sacrum”. Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował też obrazy o tematyce rodzajowej; był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów. Tworzył obrazy historyczne i kompozycje symboliczne związane z upływem czasu, przemijaniem, starością. We wczesnym, monachijskim okresie były to obrazy utrzymane w duchu akademickiego realizmu; na późniejszą twórczość artysty wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII w. oraz dzieła malarzy współczesnych - Boldoniego, Whistlera, Sargenta. Jego obrazy cechuje dekoracyjność, elegancja, świeżość subtelnej gamy kolorów i delikatna secesyjna stylizacja. Początkowo malował olejno i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu. Zajmował się ilustratorstwem i litografią, projektował plakaty wystaw „Sztuki”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-03-25 | 33 | 25 000 zł | 116 000 zł | N/A PLN USD EUR |