IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI
Na odwr. fragment nalepki wystawy w TZSP w Warszawie z opisem i datą – 12 VI 1931 – nazwiskiem właścicielki – M. Reicher (Maria Reicherowa, żona Edwarda Reichera)
Ponadto ozdobna nalepka paryskiego zakładu Ch. Dosbourg’a (3. Rue Houdon; Place Pigalle) oferującego materiały malarskie, ramy, usługi pozłotnicze itp.
Historia i pochodzenie: obecnie kolekcja prywatna.
Dawniej, przynajmniej od roku 1918, obraz należał do zbiorów kupca i przedsiębiorcy Edwarda Reichera (1852 – po 1931; inna pisownia Rejchera) – doborowej kolekcji obrazów i rysunków nowoczesnych malarzy polskich zgromadzonej początkowo w Aleksandrowie Kujawskim (Pogranicznym), a z początkiem lat dwudziestych przeniesionej do Warszawy (ul. Wiejska 22). Był jednym z 23 obrazów Stanisławskiego wymienionym w Katalogu zbiorów Reichera. Według informacji z tego wykazu, pejzaż ten należałoby określić jako Zmierzch wieczorny (23 x 32 cm), a nie, używanym później, tytułem Przed burzą (jak w tymże katalogu określono dwie prace o odmiennych wymiarach, podłożu, sygnaturze). W lecie 1931 roku – właśnie pod tym błędnym tytułem Przed burzą...
Jan Stanisławski:
Jan Stanisławski (Olszana na Ukrainie 1860 - Kraków 1907) – wybitny malarz pejzażysta, grafik, pedagog – był jedną z najbarwniejszych postaci krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski.
Początkowo w Warszawie i Petersburgu studiował matematykę, później malarstwo u Wojciecha Gersona w Warszawie, Władysława Łuszczkiewicza w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1885-1888 u Carolusa Durana w Paryżu. Wiele podróżował po Europie – wyjeżdżał do Francji, Włoch, Hiszpanii, Szwajcarii, Niemiec, Austrii, Czech, wielokrotnie jeździł na Ukrainę.
W 1895 był w Berlinie, gdzie współpracował z W. Kossakiem i J. Fałatem przy malowaniu panoramy Berezyna. W 1897 został profesorem malarstwa krajobrazowego krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, twórcą tzw. krakowskiej szkoły pejzażu. Wykształcił blisko 60 uczniów, m.in. S. Kamockiego, H. Szczyglińskiego, S. Filipkiewicza, I. Trusza czy S. Gałka. Był jednym z założycieli Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (1897), członkiem Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana (1901). Uczestniczył w wielu wystawach.
Początkowo malował realistyczne pejzaże oparte na przygotowawczych studiach z natury (liczne zachowane szkicowniki). Późniejsza fascynacja impresjonizmem spowodowała eksperymenty ze światłem w pejzażu i coraz większą dążność do syntezy form barwnych. Podczas swych podróży tworzył setki, najczęściej miniaturowych pejzaży malowanych bezpośrednio w plenerze.
Zajmował się grafiką, ilustracją, projektował plakaty i dekoracje teatralne.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-03-25 | 8 | 135 000 zł | 138 000 zł | N/A PLN USD EUR |