IInformacje o dziele:
sygn. u dołu pośrodku: Wilhelm Kotarbiński
– p.d.: W K; – l.d. inicjały [cyrylicą]:Ε A Π
na odwrocie różne napisy ołówkiem – „techniczne“ zapisy ramiarza odnoszące się do wymiarów obrazu i projektowanej ramy (kolumna sumowanych liczb) oraz – trudno czytelne – adnotacje ołówkiem cyrylicą, m.in. /.../ экстренно утро 9 /.../
Pochodzenie:
umieszczone na akwareli inicjały „Ε A Π” wskazują na jego pierwotną właścicielkę – Elenę Adrianowną Prachową (1871-1948), która w ten sposób oznaczała obrazy ze swego zbioru. Elena – artystka hafciarka, „malująca igła“ – była córką Adriana W. Prachowa (1846-1916) kierującego pracami malarskimi w kijowskim Soborze św. Włodzimierza (lata 1887-1897). Jednym z grona pracujących tam artystów był Wilhelm Kotarbiński, stąd jego zażyłość z rodziną Prachowych. Elena Adrianowna była zresztą uczennicą artysty, który wprowadzał ją w tajniki malowania akwarelą.
Obraz jest jedną z – licznych w twórczości Kotarbińskiego – kompozycji alegorycznych, malowanych na płótnach czy kartonach o wydłużonym, pionowym formacie, a przedstawiających wiotkie postacie kobiece – personifikacje...
Wilhelm Kotarbiński:
Wilhelm Kotarbiński (Nieborów 1849 – Kijów 1921) kształcił się w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Rafała Hadziewicza (lata1867-1871), a od roku 1872 także w Akademii Św. Łukasza w Rzymie. Po ukończeniu studiów otworzył w Rzymie własną pracownię, w której udzielał także lekcji rysunków; jego uczennicą była m.in. Maria Baszkircew. Do kraju wrócił w 1888 i odtąd przebywał głównie we własnym majątku Kalsk (lub Kulsk) na Białorusi. Stamtąd wielokrotnie wyjeżdżał do Kijowa, gdzie miał pracownię w hotelu Praga, uczestniczył w wystawach kijowskiego Tow. Artystycznego, a w 1893 był współzałożycielem Tow. Malarzy Kijowskich. Wraz z P. Swiedomskim, M. Niestierowem i M. Wrublem pracował przy dekoracji freskami kijowskiego soboru Św. Włodzimierza (ukończone 1894-1895). Był także autorem dekoracyjnych plafonów i malowideł ściennych m.in. w domu M. Tereszczenki i w pałacu B. Chanenki w Kijowie oraz w salonach pałaców w Petersburgu i Moskwie. Malował przede wszystkim kompozycje o tematach biblijnych bądź antycznych – z życia starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu; tworzył też pejzaże oraz sceny fantastyczne i symboliczne. Jego obrazy wyróżniają się wyrafinowaną kolorystyką, swobodną techniką, swoistą stylizacją form i specyficznym, często tajemniczym nastrojem. Największa popularność artysty przypada na dziewięćdziesiąte lata XIX wieku, kiedy – ze względu na „antyczną” tematykę swych obrazów – bywał porównywany z Siemiradzkim. Dzieła Kotarbińskiego rzadko pojawiają się na rynku sztuki; większość jego prac zaginęła bądź uległa zniszczeniu w czasie pierwszej wojny światowej i rewolucji bolszewickiej.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-03-25 | 19 | 18 000 zł | 18 000 zł | N/A PLN USD EUR |