IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Tadé | Makowski
Na odwrocie: Tadé Makowski | La Pluie | Paris
Na blejtramie napis czerwonym długopisem: 2010/226. Ponadto ołówkiem numer: 8428; ten sam numer powtórzony dwukrotnie na ramie.
Obraz, o autorskim tytule Deszcz, należy wiązać z większym zespołem prac powstałych podczas pobytu Makowskiego w Breuilpont, miejscowości w Górnej Normandii. Artysta spędził tam lato 1926 oraz wiosnę i jesień 1927, malując liczne studia krajobrazowe. Władysława Jaworska, monografistka artysty i znawczyni jego twórczości, określa je wspólnym mianem pejzażu małego miasteczka. Są to realistyczne krajobrazy, w których domy mają dachy i okna, drzewa liście, kościoły określoną architekturę a droga zakręca według normalnych praw perspektywy.
A jednak mądra zasada wyboru już w stosunku do samego motywu w połączeniu z uproszczeniem formy plastycznej daje w wyniku nastrojowy, liryczny pejzaż, niepowtarzalne, oryginalne dzieło sztuki, a nie szkic terenowy ani naturalistyczną fotografię.
W pejzażach tych Makowski – rozwija całą swą maestrię kolorystyczną, by za pomocą światła, a nie intensywnych barw, zyskać świeżość...
Tadeusz Makowski:
Tadeusz Makowski (Oświęcim 1882 - Paryż 1932) - malarz, grafik; w latach 1903-1908 studiował malarstwo u Józefa Mehoffera i Jana Stanisławskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W czasie studiów podróżował do Wenecji, po ich ukończeniu wyjechał do Paryża i tam pozostał na stałe. W czasie I wojny światowej przebywał w Bretanii, przyjaźniąc się z Władysławem Ślewińskim. W 1916 wrócił do Paryża, skąd wyjeżdżał do Owernii, Holandii i Belgii. W początkach twórczości inspirował się malarstwem Pierra Puvis de Chavannes’a. W latach 1912-1915 w jego obrazach widoczna jest fascynacja kubizmem, a później także inspiracje dawnym malarstwem holenderskim i polską sztuką ludową. Z czasem artysta coraz bardziej upraszczał formę, dochodząc do stworzenia „własnego systemu znaków plastycznych“. Szczególnie często malował dzieci, w okresie późniejszym także starych ludzi, a zawsze chętnie kwiaty i pejzaże. Wiele wystawiał we Francji, natomiast w kraju nie był specjalnie znany. Jedyna większa wystawa jego prac odbyła się w roku 1936 w warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki. Dziś jest uznany za jednego z najciekawszych malarzy polskich okresu dwudziestolecia międzywojennego. Jego twórczość, wnikliwie opracowana i omówiona w opracowaniach prof. W. Jaworskiej, prezentowana była w 1960 na wystawie monograficznej w Muzeum Narodowym w Warszawie, na wystawie w 1990/1991 prezentowanej w Bochum i Muzeum Narodowym w Warszawie i na ostatniej wystawie w Muzeum Śląskim w Katowicach i ponownie w Muzeum w Warszawie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-03-25 | 75 | 55 000 zł | 56 000 zł | N/A PLN USD EUR |