IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: LEBENSTEIN; p.d.: 1969
na odwrocie na płótnie sygn. i napis: LEBENSTEIN | „BALLON-BABA“ | 1969 | 60 M
na środkowym krośnie nalepki:
– CBWA – Zachęta Warszawa z danymi obrazu;
– Ballon-baba, 1969 | wł. artysty.
Obraz wystawiany:
Jan Lebenstein Malarstwo, Zachęta Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Warszawa, 22 IV - 22 V 1992, poz. 96
Tym, co zaczyna dominować, jest kobiecość.
Zmiana ta, podobnie jak wszystkie metamorfozy w sztuce Lebensteina, stanowi konsekwencję dzieł ostatnich, ale także i wcześniejszych. Pojawiające się na jego obrazach od około 1966 roku figury, tak bliskie „Wenus" z Willendorfu, mają pierwowzory w niektórych, wspomnianych poprzednio rysunkach z wczesnego okresu twórczości. Niemieszczące się wówczas w głównym nurcie jego zainteresowań, wykonane pod wpływem chwilowej fascynacji, znajdują one teraz swoje uzasadnienie ideowe. Znajdują...
Jan Lebenstein:
Jan Lebenstein (Brześć Litewski 1930 - Kraków 1999) w latach 1948-1954 studiował malarstwo w ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Zaprzyjaźniony w czasie studiów z Mironem Białoszewskim, swą pierwszą wystawę indywidualną pokazał w 1956 w Teatrze na Tarczyńskiej. W 1959 zdobył Grand Prix de la Ville de Paris na I Biennale Młodych w Paryżu i w tym roku przeniósł się na stałe do Paryża. Po seriach "figur kreślonych" (na papierze milimetrowym) i "figur hieratycznych" z lat 1955-1958 maluje cykl "figur osiowych" (1958-1962), które wystawia w Paryżu i USA. Równolegle w 1960 zaczyna rysowane "karnety", rodzaj dziennika, który w przyszłości dostarczy motywów wykorzystanych w obrazach. W latach 1964-1965 maluje "Bestiarium", cykl fakturowych, archaizowanych stworów przypominających prehistoryczne wykopaliska. Bezpośrednio po nich wprowadza do swych obrazów postaci ludzkie i fantastyczne, odgrywające sceny ni to mitologiczne, ni to ze snu, często przesycone erotyką. W 1970 projektuje witraże dla Centre du Dialogue w Paryżu. W W 1971 otrzymuje obywatelstwo francuskie 1974 powstają gwasze inspirowane Folwarkiem zwierzęcym George'a Orwella. W latach 1976-1989 tworzy wyłącznie w technice gwaszu i pastelu, podejmując tematykę mitologiczną i zaczerpniętą z Biblii: cykle ilustracji do Księgi Hioba (wyd. 1979) i do Apokalipsy (wyd. 1986) w nowych przekładach Czesława Miłosza. W 1989 powraca do malarstwa olejnego (cykl "Pergamon"). Artysta otrzymał m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1976, Nagrodę Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1985, Nagrodę im. Jana Cybisa w 1987.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-03-25 | 105 | 120 000 zł | 122 000 zł | N/A PLN USD EUR |