Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 25 marca 2018

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
OBRAZ DCCXLV, 1999
Nr:
24589
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
130.5 cm x 100 cm
Cena wywoławcza:
140 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

 

sygn. na odwrocie na płótnie: S. GierowskiOb. DCCXLV | WARSZAWA 99

 

Obraz bardzo czytelnie ukazuje kolorystyczny rodowód Stefana Gierowskiego. Aluzje do natury, przenikanie się wzajemne kolorów, które z czystych barw przeistaczają się w przezroczyste smugi światła, siła emocji tych kompozycji wskazuje jednoznacznie na postimpresjonistyczną genezę.

 

Jednak interpretacja dzieł Gierowskiego nie jest prosta. Jak powiedział sam artysta: „Komentarz do mojego malarstwa jest trudny i niepotrzebny. Nie chce precyzować myśli, które towarzyszą mi podczas malowania... Istotny jest sam fakt przeżycia, które pragnę określić poprzez obraz.


Po namalowaniu zostawiam go swojemu życiu – jeśli zdoła do kogoś przemówić, to świetnie, a jeśli nie – to i tak żaden tytuł mu nie pomoże“.

 

[cyt. za: Agnieszka Kowalska, Tytuły niepotrzebne,

„Gazeta Wyborcza“ nr 217, 16/17 IX 2000.]

 

 

więcej

Stefan Gierowski:

Stefan Gierowski (Częstochowa 1925 - 2022) studiował malarstwo w ASP w Krakowie (m. in. u Jerzego Fedkowicza i Zbigniewa Pronaszki) i historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1949 przeniósł się do Warszawy. W 1955 wziął udział w wystawie w Arsenale. W tym okresie uprawiał malarstwo figuratywne o akcentach egzystencjalistycznych. W 1957 powstał pierwszy obraz oznaczony numerem I - od tej pory artysta nie stosuje literackich tytułów, nazywając swe prace "Obrazami" i numerując je liczbami rzymskimi. Artysta związał się z warszawską Galerią Krzywe Koło, gdzie miał wystawy indywidualne w 1957 i 1959. Jego obrazy wyłamują się z definicji zarówno abstrakcji typu informel, jak też sztuki postkonstruktywistycznej, choć noszą cechy obydwu tych kierunków. Odznaczają się, zwłaszcza we wczesnym okresie, wyszukaną grą faktury i kolorów, co pozwala widzieć w Gierowskim kontynuatora szkoły polskiego koloryzmu. W latach 60. w obrazach o zdecydowanej kompozycji eksponował efekty walorowe. Od lat 70. więcej uwagi skupiał na wzajemnych oddziaływaniach pól barwnych, to skontrastowanych, to rozbitych na plamy czystego pigmentu. Ten wątek w latach 80. zyskał znaczące uzupełnienie. Artysta podjął poszukiwania form i układów kompozycyjnych, które mogłyby stać się plastycznym ekwiwalentem pojęć werbalnych (cykl "Malowanie Dziesięciorga Przykazań" z 1986). W latach 1961-1995 Gierowski był pedagogiem w Akademii warszawskiej, od 1976 – profesorem, w latach 1975-1981 dziekanem Wydziału Malarstwa. Prowadził pracownię wyróżniającą się programem i poziomem intelektualnym, z której wyszło wielu wybitnych malarzy. W 1983 został wybrany przez Senat Akademii na rektora, lecz wybór nie został zatwierdzony przez władze. Przyczyniła się do tego postawa artysty wobec stanu wojennego – w czym również był wzorem dla swych uczniów.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2018-03-25 125 140 000 zł - N/A PLN USD EUR