IInformacje o dziele:
olej, deska (podłoże niejednolite),
całość: 22,6 x 13 cm
podpisany l.d.: A. Wierusz-Kowalski na domalowanej części pejzażu
Podłoże obrazu nie jest jednolite: w nieznanym czasie połączono w całość dwie deseczki, wstawiając mniejszą o kształcie pióra (22,4 x 11 cm) w większą, prostokątną (22,6 x 13 cm). Lico ujednolicono poprzez uzupełnienie pejzażowego tła.
Na odwrocie karta maszynopisu z orzeczeniem dra. Kazimierza Buczkowskiego wystawionym w Krakowie dnia 30 lipca 1953 r. Autor, potwierdzając autorstwo Alfreda Wierusza-Kowalskiego, zauważa „uzupełnienie późniejsze brzegu obrazka“.
W środowisku monachijskim podobne, niewielkie obrazy malowane na deseczkach o specyficznym kształcie pióra były bardzo popularne. Często też łączono razem – kilka „piór“ malowanych przez różnych artystów – tworzyło oryginalny dekoracyjny „wachlarz“. Na takich deseczkach-piórach Wierusz-Kowalski malował niejednokrotnie, znane są także podobne prace innych polskich artystów, m.in. Władysława Czachórskiego.
W przypadku naszego obrazu zrezygnowano jednak z tej formy, nadając kompozycji kształt prostokąta i umiejętnie, z wielkim wyczuciem koloru, domalowując pejzaż w tle. Sanna wyróżnia się specyficznym światłem...
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-06-17 | 5 | 49 000 zł | 65 000 zł | N/A PLN USD EUR |