IInformacje o dziele:
ALEKSANDER ORŁOWSKI [?]
wymiary w świetle passe-partout
sygn. l.d. 18 AO 18 [monogram wiązany]
Proweniencja: w roku 1910 własność dr Franciszka Chłapowskiego (1846-1923), lekarza, działacza społecznego i prof. Uniwersytetu Poznańskiego; później w kolekcji prywatnej.
Obraz wymieniony:
– W. Tatarkiewicz, Wystawa dzieł Aleksandra Orłowskiego (1777-1832), Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa listopad 1910, s. 181.
Obraz był pokazany w roku 1910 na wystawie dzieł Aleksandra Orłowskiego w warszawskim TZSP. Władysław Tatarkiewicz – autor wystawy i towarzyszącego jej katalogu – nie zdecydował się jednak na bezwarunkowe przypisanie tej pracy samemu Artyście, umieszczając ją w zespole „prac powstałych pod wpływem Orłowskiego“. Możliwe, że autorem akwareli Husarz jest Aleksander Oborski (1779-1841), zaprzyjaźniony z Orłowskim rysownik i karykaturzysta, który naśladował styl przyjaciela „z taką biegłością, że niektóre ich prace są trudne do zidentyfikowania, tym bardziej, że obaj używali takiego samego monogramu wiązanego A O“.
(cyt. za: M. Leśniakowska, Oborski Aleksander, [w:] SAP, t. VI, IS PAN, Warszawa 1998, s. 199-201), patrz bibliografia).
Aleksander Orłowski:
Aleksander Orłowski (Warszawa 1777 – Petersburg 1832) - malarz, rysownik i grafik. Protegowany księżnej Izabelli Czartoryskiej, w latach 1793-1801 kształcił się w pracowni J. P. Norblina, który wywarł zasadniczy wpływ na całą jego późniejszą twórczość. Dorywczo uczył się także w zamkowej „malarni” M. Bacciarellego, u miniaturzysty W. de Lesseura i sztycharza B. Folino. Brał udział w powstaniu kościuszkowskim. Okresowo pracował dla ks. Józefa Poniatowskiego i dla ks. Heleny Radziwiłłowej. W roku 1802 wyjechał na Litwę, a stamtąd do Petersburga, gdzie zamieszkał na stałe, zyskując wkrótce ogromną popularność. Został nadwornym rysownikiem wielkiego księcia Konstantego, pracował też dla cesarza Aleksandra I. W roku 1809 otrzymał tytuł akademika petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. Był przede wszystkim rysownikiem, chętnie malował też pastelami i olejno. Tematyka jego prac była różnorodna: tworzył sceny batalistyczne, rysował i malował wschodnich jeźdźców, charakterystyczne typy ludowe, sceny z życia wsi, pejzaże, portrety i karykatury. Od 1816 zajmował się litografią, popularyzując tę technikę na terenie Rosji. Był wybitną postacią polskiej kolonii artystycznej w Petersburgu. Z podziwem pisał o Orłowskim Aleksander Puszkin, odnajdujący w jego sztuce cechy bliskie własnym, romantycznym ideałom, a zaprzyjaźniony z nim Adam Mickiewicz w „Panu Tadeuszu” kilka wierszy poświęcił „naszemu malarzowi Orłowskiemu”, który mimo, że „życie strawił w Peterburku | Sławny malarz (mam jego kilka szkiców w biurku),| Mieszkał tuż przy cesarzu, na dworze, jak w raju,| A nie uwierzy Hrabia, jak tęsknił po kraju,| Lubił ciągle wspominać swej młodości czasy,| Wysławiał wszystko w Polszcze: ziemię, niebo, lasy...”
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-06-17 | 11 | 8 000 zł | 15 000 zł | N/A PLN USD EUR |