IInformacje o dziele:
Studium do obrazu Poskromienia żywiołów
węgiel, papier żeberkowy z monogramem „Ingres 1862“
wymiar w świetle passe-partout: 45,5 x 30 cm
napis obcą ręką l.d.: Izb hand przemysł Obraz | Kraków J. M.
Pochodzenie: własność artysty, a następnie jego syna dra Zbigniewa Mehoffera w Krakowie.
Rysunek jest studium postaci symbolizującej żywioł Ognia w obrazie Poskromienie żywiołów (Geniusz ujarzmiający żywioły) namalowanego w roku 1906 do sali posiedzeń gmachu Izby Handlowej i Przemysłowej w Krakowie (popularny „Dom pod Globusem“ przy ul. Długiej 1). Pierwotnie projekt dekoracji tej sali powierzono Stanisławowi Wyspiańskiemu, a po jego rezygnacji – Józefowi Mehofferowi. W latach 1905-1907 artysta zaprojektował dekorację i całe wyposażenie wnętrza wielkiej sali posiedzeń Izby (plafon, polichromię ścian, boazerię, witraże, meble). Centralnym elementem dekoracji był właśnie – umieszczony ponad trybuną prezydialną, na wprost audytorium – ogromny obraz Poskromienie żywiołów (363 x 260 cm).
To reprezentacyjne wnętrze – najważniejsza mehofferowska realizacja w zakresie wnętrza świeckiego – niszczejące od roku 1950 (po likwidacji instytucji Izby Handlowej i Przemysłowej) –...
Józef Mehoffer:
Józef Mehoffer (Ropczyce 1869-Wadowice 1946) - malarz, grafik, scenograf i pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego był najwybitniejszym polskim twórcą witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux Arts i Accadémie Colarossi - swą drogę twórczą rozpoczął w latach 1889-1891 od pracy nad polichromią Kościoła Mariackiego w Krakowie (pod kierunkiem Matejki). W roku 1895 otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii (ich realizacja trwała aż do 1934). W latach następnych otrzymywał różne inne zamówienia na witraże i polichromie, m.in. dla katedry na Wawelu i w Płocku, katedry Ormiańskiej we Lwowie, dla kościołów w Opawie, Onnes w Szwajcarii, w Jutrosinie, we Włocławku czy Przemyślu (nie wszystkie zrealizowane). Był wybitnym reprezentantem sztuki secesji. Tworzył dekoracyjnie traktowane portrety, w tym autoportrety i portrety żony, a także obrazy o zabarwieniu rodzajowym, które w latach 1895-1917 zyskiwały wymowę kompozycji symbolicznych. Malował także pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu. Z mistrzowską biegłością posługiwał się różnymi technikami - olejem, temperą, akwarelą i gwaszem - zajmował się także grafiką. Ostatnia wielka wystawa dzieł artysty, zatytułowana Opus magnum, odbyła się w roku 2000 w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-06-17 | 18 | 6 000 zł | 6 000 zł | N/A PLN USD EUR |