IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: H Siemiradzki
Obraz U źródła jest jedną z tych pogodnych rzymskich sielanek, które Siemiradzki przez lata malował niejako obok swoich wielkich kompozycji.
Na tle śródziemnomorskiego pejzażu przedstawiał artysta szczęśliwe pary zakochanych, dziewczęta czerpiące wodę ze źródła czy pogodne sceny rodzajowe. Obrazy te urzekają łagodnym nastrojem i tym, co określano „spokojem zachwytu“ czy też „pięknem pełnym klasycznego spokoju“. W prezentowanym obrazie – jak zawsze u Siemiradzkiego – uwagę zwraca rozświetlony słońcem pejzaż z błękitem nieba i morza, z bielejącymi w dali ścianami świątyń. Piękna, rozmarzona dziewczyna stoi w rozległym cieniu wysokiego drzewa, cieniu po którym biegają jasne, migotliwe plamy światła, przesianego przez gałęzie.
Takie obrazy Siemiradzkiego – idealne krajobrazy z postaciami pięknych Rzymian lub Greków – odbierano jak spełnienie marzeń o Arkadii, krainie szczęśliwości, o harmonii między człowiekiem i naturą.
Henryk Siemiradzki:
Henryk Siemiradzki (Pieczeniegi (Biełgorod), koło Charkowa 1843 - Strzałkowo k. Częstochowy 1902) - wybitny malarz-akademik; początkowo uczeń malarza Dymitra Bezperczego w Charkowie, absolwent wydziału przyrodniczego Uniwersytetu w Charkowie – od 1864 kształcił się w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. Za prace studenckie otrzymał pięć srebrnych i dwa złote medale.
W 1871 jako stypendysta Akademii, wyjechał do Monachium, gdzie przebywał przez rok, studiując samodzielnie i utrzymując kontakty z tamtejszą kolonią artystów polskich.
Od roku 1872 stale mieszkał w Rzymie; początkowo miał pracownię przy via Margutta, a od 1884 we własnym pałacyku przy via Gaetta. Uhonorowany członkostwem europejskich Akademii – św. Łukasza w Rzymie (1880), Akademii w Petersburgu, Berlinie, Sztokholmie, Paryżu, Turynie, wielokrotnie nagradzany medalami na wystawach, odznaczany orderami państwowymi (m.in. francuską Legią Honorową i włoskim orderem Corona d’Italia), cieszył się wielkim uznaniem i sławą.
Z krajem utrzymywał stałe i żywe kontakty - przesyłał obrazy na wystawy, a w roku 1879 podarował miastu Krakowowi sławny swój obraz Świeczniki chrześcijaństwa, dając początek zbiorom Muzeum Narodowego.
Namalował kurtyny do teatrów w Krakowie (1896) i we Lwowie (1900; dar artysty dla miasta).
Tematów do swych obrazów szukał przede wszystkim w starożytności; w historii, życiu i mitach dawnej Grecji czy Rzymu. Ale tworzył także sceny religijne (Wniebowstąpienie), obrazy rodzajowe i portrety. Z mistrzowską techniką malował zarówno monumentalne, teatralnie inscenizowane i tłumnie zaludnione płótna, jak i kompozycje kameralne, osadzone bądź w scenerii antycznej, bądź w realiach współczesnych (Z wiatykiem, Z pociechą i pomocą).
Malował dekoracyjne plafony (Wiosna, Jutrzenka, Światło i ciemność), był autorem zespołu malowideł w cerkwi Chrystusa Zbawiciela w Moskwie 1875-1879).
Z upodobaniem malował pejzaż, traktowany bądź jako tło osadzonych w nim scen, a czasem jako samodzielny krajobraz pogrążony w zapadającym zmierzchu lub też opromieniony słońcem.
Ze szczególną maestrią odtwarzał efekty wywołane światłem przenikającym poprzez gałęzie drzew, które – jak pisał H. Sienkiewicz – rzucają mocny cień, wśród którego drgają złociste plamy, utworzone przez promienie słoneczne wciskające się między liście /.../ Nikt tak nie maluje tego ruchu promieni słonecznych, jak Siemiradzki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-06-17 | 29 | 330 000 zł | 405 000 zł | N/A PLN USD EUR |