IInformacje o dziele:
wymiary w świetle passe-partout
sygn. p.d.: BrunoSchulz | 1929
Proweniencja: według relacji obecnego właściciela, około roku 1972, rysunek został przezeń pozyskany od osób skoligaconych z Brunem Schulzem, którym artysta powierzył część swych prac.
Losy dzieł – rękopisów, obrazów, rysunków – Brunona Schulza wciąż pozostają nieznane, dziś trudno je odtworzyć, choćby tylko w części. Wydaje się, że wiele prac zaginęło bezpowrotnie, ale nadzieję przynoszą te, które odnaleziono, czasem nawet wbrew przypuszczeniom czy ustaleniom. Wiadomo, że do czasów wojennych pozostawały przede wszystkim w rękach samego artysty, który tylko nieliczne z nich darowywał przyjaciołom lub rodzinie. W roku 1942 – wobec coraz większego zagrożenia – Schulz...
Bruno Schulz:
Bruno Schulz (Drohobycz 1892 – Drohobycz 1942) studiował na Wydziale Architektury Politechniki Lwowskiej (1913-1914) i malarstwo w ASP we Wiedniu (1914-1915). Całe życie spędził w Drohobyczu, gdzie pracował jako nauczyciel rysunku w Gimnazjum im. Władysława Jagiełły (1924-1941). Utrzymywał przyjaźnie głównie w środowisku literackim, m. in. z Witkacym, którego odwiedzał w Zakopanem (1930) i z Zofią Nałkowską, którą od 1933 wielokrotnie odwiedzał w Warszawie. W 1938 otrzymał Złoty Wawrzyn Polskiej Akademii Literatury. Obok literatury, która była główną dziedziną jego twórczości, uprawiał rysunek, grafikę (cliché verre – teka „Xięga Bałwochwalcza”, 1922) i ilustrację, przeważnie do własnych utworów. Zginął zastrzelony na ulicy w dniu eksterminacji drohobyckich Żydów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-06-17 | 70 | 75 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |