IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Menkes
na odwrocie nalepka wystawy w IPS-ie w Warszawie (druk wypełniony ręcznie): INSTYTUT PROPAGANDY SZTUKI | Autor Zygmunt Menkes
Porównaj:
– Sigmund Menkes. 1896 – 1986, New York 1993, il. 1 (tu jako: Village Landscape from Eastern Poland).
Przed drugim wyjazdem do Paryża Menkes przebywał w 1924 przez pewien czas na Huculszczyźnie. Wtedy też zaczęły powstawać obrazy z codziennego życia Hucułów, ich portrety, widoki pagórkowatego krajobrazu. Serię tę malarz kontynuował po przybyciu do stolicy Francji, malując takie obrazy, jak Szałas w górach, Wieśniak z krową, Pejzaż z końmi, Pasterz, Autoportret w stroju huculskim oraz Chłopi ze wschodniej Polski. Menkes wyznał w jednym z wywiadów, że bardzo tęskni za tym swojskim krajobrazem z okolic nieodległych od rodzinnego Lwowa, który był dla niego zapamiętanym wycinkiem Polski.
Kolory tożsamości. Sztuka polska z amerykańskiej kolekcji Toma Podla, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2001, s. 236.
Zygmunt Menkes:
Zygmunt Menkes (Lwów 1896 - Riverdale, Nowy Jork 1986) naukę malarstwa rozpoczął pod kierunkiem Kazimierza Sichulskiego w lwowskiej Szkole Przemysłu Artystycznego. Następnie, w latach 1919-1922 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Wojciecha Weissa. W roku 1922 wyjechał do Berlina, gdzie poznał Aleksandra Archipenkę i korzystał z jego wskazówek. Od roku 1923 stale przebywał w Paryżu. Związany ze środowiskiem artystów École de Paris, przyjaźnił się, m.in. z E. Zakiem i M. Chagallem. Uczestniczył w Salonach Jesiennych, Niezależnych i Tuileries, wystawiał w wielu galeriach paryskich. Często przyjeżdżał do kraju; był członkiem lwowskiego ugrupowania Nowa Generacja i krakowskiego Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik, uczestniczył w wystawach we Lwowie i w Warszawie. Wiele podróżował, m.in. w 1928 był w Berlinie, a w 1935 w Hiszpanii (razem z A. Nachtem-Samborskim). W 1935 wyjechał do Nowego Jorku, gdzie osiadł na stałe i gdzie w 1936 miał wystawę indywidualną. Przez lata współpracował z tamtejszymi galeriami sztuki i wykładał w Art Students League. Malował portrety, akty, kompozycje figuralne, martwe natury i pejzaże, a po 1940 także obrazy nawiązujące do martyrologii Żydów. Jego malarstwo ulegało różnym przemianom stylistycznym. W okresie paryskim obrazy artysty bliskie były nurtom ekspresjonizmu i fowizmu. W okresie powojennym ograniczał kolorystykę, wprowadzał mocną linię konturu, bogatą fakturę, a z czasem także coraz wyraźniejszą geometryzację form.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-06-17 | 76 | 78 000 zł | 78 000 zł | N/A PLN USD EUR |