Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 17 czerwca 2018

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PORTRET RUDEJ, 1990
Nr:
24859
Technika:
akryl, tempera, płótno
Wymiary:
139.5 cm x 130 cm
Cena wywoławcza:
130 000 zł
Cena uzyskana:
140 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. l.d.: TP. 90

na odwr. na płótnie napis l.g.: TERESA PĄGOWSKA 1990 140 x 130 cm | PORTRET RUDEJ


poniżej: DLA BARBARY I KLAUSA PERCH Z WIELKĄ PRZYJAŹNIĄ | Teresa Pągowska | 2.1.1996 | WARSZAWA


na krośnie fragment nalepki Galerii Arsenał Białystok

 

Teresa Pągowska skupiła się na postaci ludzkiej. W latach 60. jej malarstwo zdominował motyw silnie zdeformowanej, traktowanej skrótowo, ludzkiej (głównie kobiecej) figury, ukazywanej często w nieoczekiwanych, dynamicznych, tanecznych układach. Najczęściej postać ludzka jest w tym malarstwie pozbawiona rysów indywidualnych. Tym razem artystka przedstawia jednak konkretną osobę. Pągowska sportretowała swoją synową, modelkę, fotografowaną również przez słynną Annie Leibovitz.

 

Teresa Pągowska:

Teresa Pągowska (Warszawa 12 VI 1926 - Warszawa 7 II 2007) studiowała malarstwo i techniki ścienne w PWSSP w Poznaniu w pracowni Wacława Taranczewskiego, gdzie uzyskała dyplom w 1951. W latach 1950-1964 pracowała w PWSSP w Gdańsku. Uczestniczyła w restauracji gdańskiej Starówki (1953). W 1958 wywarły na nią wpływ malarstwo i osobowość Piotra Potworowskiego. W 1964 przeniosła się do Warszawy. W latach 1971-1973 była zatrudniona w PWSSP w Łodzi, od 1973 pracowała w ASP w Warszawie. W 1988 uzyskała tytuł profesora zwyczajnego. Wystawiała od lat 50., uczestnicząc m.in. w wystawie w Arsenale w 1955, w Biennale Młodych w Paryżu 1959. W 1963 udział w wystawie „Ecole de Paris“ w Galerie Charpentier przyniósł jej honorowe członkostwo Nouvelle Ecole de Paris i grupy Realités Nouvelles. W latach 1963-1966 wystawiała na Salon de Mai w Paryżu. W 1990 otrzymała Nagrodę Fundacji im. Jurzykowskiego. Wiele podróżowała, zwiedzała, uczestniczyła w życiu artystycznym, unikając jednak wiązania się z grupami artystycznymi. Od początku twórczości, mimo dalekich niekiedy, ekspresyjnych odkształceń, pozostawała wierna figuracji. Malowała cyklami: „Dni” (lata 60.), „Monochromaty” (do 1975), „Figury magiczne” (kontynuacja poprzedniego cyklu w kolorze). Do 1995 preferowała duże formaty, w których często wykorzystywała efekt niegruntowanego płótna. Równolegle powstawały małe studia pojedynczych przedmiotów i znaków. W 1996 wyszedł monograficzny album artystki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2018-06-17 102 130 000 zł 140 000 zł N/A PLN USD EUR