IInformacje o dziele:
na odwrocie na płótnie wzdłuż g. krawędzi napis: KMikulski | „Patrzą na nas“ | Kraków | 1984
pośrodku: Agnieszce | Balzak
Obraz reprodukowany i opisany:
– Krzysztof Kucharski, Ach, ten cudowny Mikulski, „Gazeta Robotnicza“, Magazyn Tygodniowy, Wrocław, nr 37 z dn. 11 IX 1987, il. czarno-biała;
– Kazimierz Mikulski malarstwo, rysunek, collage, BWA Łódź, BWA Bydgoszcz, BWA Płock, BWA Poznań, BWA Toruń, BWA Wrocław 1987-1988, kat. poz. 202, il. czarno-biała s. nlb.;
– Kazimierz Mikulski Malarstwo, Galeria Piano Nobile, Kraków luty-marzec 1993, kat. poz. 40;
– Kazimierz Mikulski, Galeria Piano Nobile, Kraków V – VI 1998, kat. s. nlb., repr. barwna.
Kazimierz Mikulski był ważną i barwną postacią środowiska krakowskiego. Nazywano go „Balzakiem“. Pseudonim pochodził jeszcze z czasów studenckich. Jego sylwetka bardzo przypominała figurę słynnego pisarza, utrwaloną przez wybitnego francuskiego rzeźbiarza Augusta Rodina.
Z drugiej strony, także styl pracy Mikulskiego był podobny do stylu wielkiego pisarza. Obaj potrzebowali bezwzględnego spokoju, ciszy oraz izolacji od świata, aby tworzyć.
„Mikulski swoją sztuką przeciwstawiał się całej naszej epoce. Tam jest tyle...
Kazimierz Mikulski:
Kazimierz Mikulski (Kraków 1918 - Kraków 1998) rozpoczął studia malarskie przed II wojną światową w ASP w Krakowie, kontynuował je w latach 1939-1940 pod kierunkiem prof. Fryderyka Pautscha w Kunstgewerbeschule, powstałej za okupacji w miejsce Akademii. Po wojnie ukończył dwuletnie studia aktorskie w Studio Dramatycznym przy Starym Teatrze w Krakowie i do 1948 pracował jako aktor. Jednocześnie w 1945 ukończył Warsztat Filmowy Młodych. W latach 1948-1979 był kierownikiem plastycznym i scenografem Teatru Groteska w Krakowie, dla którego projektował lalki, kostiumy, dekoracje itp. Równolegle cały czas zajmował się malarstwem i działalnością w kręgu Tadeusza Kantora, zrazu jako członek Gru-py Młodych Plastyków, a od 1957 w Grupie Krakowskiej, której był współzałożycielem i prezesem w latach 1965-1967. Był też członkiem zespołu teatru Cricot 2, grał m.in. w spektaklach Kurka wodna, Nadobnisie i koczkodany, Umarła klasa oraz we własnej sztuce Cyrk. W swych obrazach z drugiej poł. lat 40. artysta przedstawiał lekkie, linearne formy unoszące się w pustych przestrzeniach. Było to malarstwo zarazem surrealistyczne i abstrakcyjne. Lecz już ok. 1950 zaczął malować w charaktery-styczny dlań sposób - odrzucając abstrakcję, prezentował niezliczone warianty i układy kilku ulubionych motywów (głowa lub postać kobiety-lalki, koty, motyle).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-06-17 | 105 | 95 000 zł | 108 000 zł | N/A PLN USD EUR |